نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 451
و نيز سخنى را كه به شاگردانش گفته چنين حكايت
مىكند: برويد و تمامى امتها و اقوام را شاگردان من كنيد و ايشان را به نام
پدر و پسر و روح القدس غسل تعميد بدهيد (تعميد مراسمى است از واجبات كليسا كه هر
مسيحى بايد آن را انجام دهد تا از گناهان پاك شود)[1].
و نيز
مىگويد: در ابتدا كلمه بود و كلمه نزد خدا بود و خدا همان كلمه بود، اين از
اول نزد خدا بود، هر چيزى به وسيله او وجود يافت و به غير او چيزى وجود نيافت، از
آن جمله حيات هم به وسيله او وجود يافت و حيات نور مردم است .[2] پس اگر مىبينيم نصارا قائل به سه
خدايى شدند علتش همين كلمات انجيلها است.
و منظور
نويسندگان انجيلها اين بوده كه هم توحيد را كه مسيح ع در تعليماتش به آن تصريح
مىكرده حفظ كنند، هم چنان كه در انجيل مرقس اصحاح دوازدهم مىگويد: اول هر
يك از وصايا (ى من اين است كه) اى اسرائيل رب اله تو واحد است و تنها او رب تو
است و هم پسر بودن مسيح براى خدا را حفظ كنند (و نتيجهاش اين تناقضگويىها
شده است. مترجم ).
[حاصل و
نتيجه گفتار مسيحيان (اقنومهاى سه گانه)]
و حاصل
گفتارشان (هر چند كه به معناى معقول و قابل تصورى برنمىگردد) اين است كه ذات خدا
جوهر واحدى دارد و اين حقيقت واحده سه اقنوم دارد و منظورشان از كلمه:
اقنوم آن صفتى است كه نحوه ظهور و بروز هر چيزى و تجليش براى غير با آن
باشد، اما نه به طورى كه صفت غير موصوف باشد و اقنومهاى سهگانه كه خداى تعالى با
آنها جلوه و ظهور كرده، عبارت است از اقنوم هستى و اقنوم علم كه همان كلمه است و
اقنوم حيات كه همان روح است.
و اين
اقنومهاى سهگانه است كه يكى را پدر و ديگرى را پسر و سومى را روح مىگويند، اولى
يعنى پدر را اقنوم وجود، و دومى را كه اقنوم علم و كلمه است پسر و سوم را كه اقنوم
حيات است روح ناميدند.
و اين اقانيم
سهگانه عبارتند از: پدر ، پسر و روح القدس ،
اول اقنوم وجود و دوم اقنوم علم و كلمه، و سوم اقنوم حيات است، پس پسر- كه كلمه و
اقنوم علم است-، از ناحيه پدرش- كه اقنوم وجود است- به همراهى روح القدس- كه اقنوم
حيات است و اشياء به وسيله