نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 109
از راسخين در علم سؤال كرد، حضرت فرمود:
كسانى هستند كه به سوگند خود پاى بندند، و زبانى راستگو و قلبى مستقيم و استوار
دارند، و نيز كسانى هستند كه عفت شكم و شهوت دارند، اينگونه افراد از راسخين در
علمند [1].
مؤلف: ممكن
است اين حديث را بنحوى توجيه كرد كه برگشتش به همان معناى حديث سابق شود.
و در كافى از
امام باقر (ع) نقل شده كه فرمود: راسخين در علم كسانى هستند كه علمشان دچار
اختلاف نمىشود [2].
مؤلف: اين
حديث درست منطبق با آيه است، براى اينكه در آيه، رسوخ در علم در مقابل
كسانى قرار گرفته كه در دلهايشان زيغ و انحراف هست، و قهرا رسوخ در علم عبارت از
همين مىشود كه علم دستخوش اختلاف و ترديد نگردد.
و در
در المنثور [3] است كه
ابن ابى شيبه، و احمد، و ترمذى، و ابن جرير، و طبرانى، و ابن مردويه، از ام سلمه
روايت كردهاند كه گفت: رسول خدا 6 در دعاهايش بسيار مىگفت: اللهم مقلب
القلوب ثبت قلبى على دينك [4] روزى به
ايشان عرض كردم: يا رسول اللَّه 6 مگر دلها زير و رو مىشوند؟ فرمود: بله،
خداى تعالى هيچ فردى از بنى آدم را نيافريده، مگر آنكه دلش بين دو انگشت از
انگشتان خدا قرار دارد، اگر او بخواهد دل استوار مىشود، و گرنه دچار زيغ و انحراف
مىگردد (تا آخر حديث) [5].
مؤلف: اين
معنا به چند طريق از عدهاى از صحابه آن حضرت از قبيل جابر، و نواس بن شمعان، و
عبد اللَّه بن عمر، و ابى هريره نقل شده، و مشهور در اين باب مطلبى است كه در حديث
نواس آمده، كه فرمود: قلب آدميزاد بين دو انگشت از انگشتان رحمان قرار دارد،
(بطورى كه يادم مىآيد) شريف رضى حديث را به اين عبارت در كتاب مجازات
النبويه نقل كرده است[6].