نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 480
و در مجمع
البيان در ذيل آيه(إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ)
آمده كه از على (ع) روايت شده كه فرمود: معنايش اين است كه پروردگار تو قادر است
جزاى مردم نافرمان را بدهد[1].
مؤلف:
بناى روايت بر اين است كه عبارت آيه را استعاره تمثيلى بگيرد، و نيز در همان كتاب
است كه از امام صادق (ع) نقل شده كه فرمود: مرصاد پلى است بر صراط كه هيچ بندهاى
نمىتواند با داشتن مظلمهاى از ديگرى از آن پل بگذرد[2].
و
از غوالى از امام صادق (ع) حكايت شده كه در تفسير آيه(وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ)
فرمود: يونس يقين داشت بر اينكه خدا رزقش را تنگ نمىگيرد، و كلمه ظن
در اين آيه به معناى يقين است، و قدر به معناى تنگ گرفتن رزق است، مگر
نشنيدى كلام خدا را كه فرمود:(وَ أَمَّا إِذا مَا
ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ)، كه در
اينجا نيز معناى قدر تنگ گرفتن معيشت است[3].
و
در تفسير قمى در روايت ابى الجارود از امام باقر (ع) آمده كه در تفسير آيه(كَلَّا إِذا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا)، فرمود
يعنى وقتى كه زمين زلزله شود[4].
و
در الدر المنثور است كه ابن مردويه از على بن ابى طالب روايت آورده كه گفت:
رسول
خدا 6 فرمود: آيا تفسير اين آيه را كه مىفرمايد:(
كَلَّا إِذا دُكَّتِ الْأَرْضُ) ...(وَ
جِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ ) را مىدانيد؟ آن گاه فرمود: چون روز
قيامت شود جهنم به وسيله هفتاد هزار زمام، به دست هفتاد هزار ملك رانده مىشود، و
او سركشى مىكند، و اگر خداى سبحان او را كنترل نكند آسمانها و زمين را مىسوزاند[5].
مؤلف:
اين حديث از ابى سعيد خدرى و ابن مسعود، و از طرق شيعه در امالى شيخ به سندش از
داوود بن سليمان از حضرت رضا از آباى گرامش از على (ع) از رسول خدا 6 نيز روايت
شده[6].
و
در كتاب عيون در روايات وارده از حضرت رضا در باب توحيد به سند خود از
على بن فضال از پدرش، نقل شده كه گفت: از حضرت رضا (ع) پرسيدم: معناى