نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 387
باز در كافى از حماد، از امام صادق ع روايت آمده كه
فرمود: بعد از فطام ديگر رضاعى نيست، مىگويد: پرسيدم فدايت شوم فطام چيست؟ فرمود:
حولين- دو سال شيرخوارگى- كه خداوند فرموده است.[1]
مؤلف: اينكه امام كلمه حولين را در جواب آورده خواسته است كه عبارت
آيه را حكايت كرده باشد، و به همين جهت فرمود: آن حولين كه خدا فرموده و گرنه فطام
به معناى از شير گرفتن است.
و در تفسير
الدر المنثور است كه عبد الرزاق در كتاب مصنف و ابن عدى از جابر بن عبد اللَّه
روايت كردهاند كه گفت، رسول خدا فرمود: بعد از حلم (رسيدن به حد
بلوغ) ديگر يتيمى باقى نمىماند، يعنى وقتى طفل يتيم به حد بلوغ رسيد ديگر مشمول
احكام خاص يتيمان نيست.[2] و نيز
فرمود: بعد از فصال ديگر رضاعى نيست، يعنى بعد از دو سال ديگر نبايد طفل را شير
داد.
و نيز فرمود:
سكوت از روز تا به شب در اسلام نيست (و اين خود نوعى روزه بود كه از صبح تا به شب
سكوت كنند).
و باز فرمود:
وصال در روزه نيست، يعنى دو شبانه روز يا بيشتر روزه يكسره مشروع نيست، و هيچ نذرى
در معصيت نيست، و هيچ نفقهاى در معصيت نيست، اگر كسى كه نفقهاش بر مسلمان واجب
است از مسلمان بخواهد كه خرج شرابش را هم بدهد، بر مسلمان واجب نيست اينگونه مخارج
را بپردازد، و هيچ سوگندى در قطع رحم معتبر و واجب الوفاء نيست، و هيچ كس حق ندارد
هنگام ضعف اسلام، بعد از آنكه خدا هجرت به سرزمينهاى اسلام را واجب كرده در
سرزمينهاى كفر سكونت اختيار كند، و هيچ كس حق ندارد هنگام قدرت اسلام و فتح و
پيروزى مسلمين به جايى كه اسلام در آنجا ضعيف است هجرت كند، و هيچ سوگندى كه بين
زن و شوهر خورده مىشود واجب الوفاء نيست، و نه بين فرزند با پدرش و نه بين برده
با مالكش، و هيچ طلاقى قبل از نكاح معتبر نيست، و هيچگونه آزادىاى قبل از مالك
شدن، بر برده صحيح نيست.
[رواياتى
راجع به عده زن مطلقه و شوهر مرده]
و در تفسير
عياشى از ابى بكر حضرمى از امام صادق ع روايت آمده كه فرمود: