نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 582
بخواهد به آنها دست يابد بايد به كتب جوامع
حديث مانند الدر المنثور و يا تفاسير طولانى چون روح المعانى مراجعه كند.
و در تفسير قمى آمده كه پدرم از ابن ابى عمير، از حماد و از امام
صادق (ع) روايت كرده كه به من فرمود: مردم در باره آيه (يَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً) ،
چه مىگويند؟
گفتم: مىگويند: اين آيه در باره قيامت است، فرمود: نه، اين طور كه
آنان مىگويند نيست، بلكه در باره رجعت است، مگر خداى تعالى در قيامت از هر امتى
فوجى را محشور مىكند؟ و بقيه آن امتها را رها مىكند؟ با اينكه خودش فرموده:( وَ حَشَرْناهُمْ فَلَمْ نُغادِرْ مِنْهُمْ أَحَداً)- آنان را محشور كرديم و احدى را از قلم نينداختيم ؟[1].
مؤلف: روايات در باب رجعت از طريق شيعه بسيار زياد است.
و در مجمع البيان در ذيل آيه(وَ يَوْمَ
يُنْفَخُ فِي الصُّورِ) گفته: در معناى صور اختلاف
شده،- تا آنجا كه مىگويد- و بعضى گفتهاند شاخى است كه چون بوق در آن مىدمند. و
حديثى هم بر اين معنا آمده است[2].
باز در همان كتاب در ذيل جمله(إِلَّا مَنْ شاءَ اللَّهُ) گفته: بعضى گفتهاند: يعنى
شهداء، زيرا شهداء هستند كه در آن روز فزع و ترسى ندارند و در اين باره خبرى نيز
به طور مرفوع روايت شده است[3].
و در تفسير قمى در ذيل جمله(صُنْعَ
اللَّهِ الَّذِي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْءٍ)
مىگويد: امام فرمود:
[چند روايت راجع به مراد از حسنه در آيه:(مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها)]
و در همين كتاب در تفسير جمله(مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها، وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ
آمِنُونَ وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ) فرموده: منظور از حسنه به خدا سوگند ولايت امير المؤمنين (ع) و مراد
از سيئه به خدا سوگند دشمنى با اوست[5].
مؤلف: اين روايت از باب جرى و تطبيق مصداق بر كلى است، نه اينكه تنها
در خصوص ولايت و عداوت آن جناب نازل شده باشد، البته به اين مضمون روايات بسيارى
وارد شده، كه چه بسا ممكن است آنها را به محملى كه خواهد آمد حمل نمود.
و در خصال از يونس بن ظبيان روايت كرده كه گفت: امام صادق جعفر بن
محمد (ع) فرمود: مردم خداى را سه گونه عبادت مىكنند، يك طبقه او را به خاطر
رغبتى