نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 418
درخواستش خود ايشان را هم مىگيرد و لذا
درخواست نجات مىكند.
بعضى[1] از مفسرين
گفتهاند: فتح، به معناى حكم و قضاء است كه از فتاحت به معناى حكومت گرفته شده.
(فَأَنْجَيْناهُ وَ مَنْ مَعَهُ فِي الْفُلْكِ
الْمَشْحُونِ) يعنى او و همراهانش را در سفينهاى
مشحون يعنى مملو از ايشان و از هر جنبدهاى يك جفت نجات داديم، كه داستان آن در
سوره هود آمده است.
(ثُمَّ أَغْرَقْنا بَعْدُ الْباقِينَ) يعنى بعد از نجات دادن ايشان بقيه قوم او را غرق كرديم.
( إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً)
...(الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ )
درباره اين دو آيه قبلا بحث شد.
بحث روايتى [ (چند روايت در باره نوح 7 و قوم او)]
در كتاب كمال الدين[2] و نيز در
روضه كافى[3] با ذكر
سند از ابو حمزه، از امام باقر (ع) روايت آورده كه در ضمن حديثى فرمود: نوح هزار
سال مگر پنجاه سال در بين مردم بود، در حالى كه احدى غير او در كار نبوت با وى
شركت نداشت و ليكن آن جناب بر مردمى رو آورد كه به طور كلى مساله نبوت را منكر
بودند و انبياى قبل از نوح تا زمان آدم را نيز قبول نداشتند، و به همين مطلب اشاره
دارد اين قول خداى متعال:(وَ إِنَّ رَبَّكَ
لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ).
يعنى بين نوح و آدم (ع) ده پدر فاصله بود، كه همه از پيامبران بودند.
و در تفسير قمى در ذيل جمله:(وَ
اتَّبَعَكَ الْأَرْذَلُونَ) در معناى ارذل فرمودهاند
يعنى فقراء[4].
و نيز در همان كتاب و در روايت ابى الجارود، از امام باقر (ع) آمده
كه در ذيل جمله(الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ)
فرمودند: يعنى مجهز، كه همه كارهايش تمام شده بود، و ديگر هيچ كارى نداشت، جز
اينكه روى آب بيفتد[5].