نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 403
[بيان اينكه سود نداشتن مال و فرزندان در
قيامت نتيجه انحلال اجتماع مدنى و بطلان اسباب اعتبارى در آن روز است]
پس اينكه بعضى[1] از مفسرين
گفتهاند: گفتار ابراهيم در جمله يبعثون تمام مىشود و از جمله(يَوْمَ لا يَنْفَعُ) تا
پانزده آيه بعد جزء كلام خدا است، صحيح نيست.
در اين جمله سود داشتن مال و فرزندان در روز قيامت بكلى نفى شده، و
اين بدان جهت است كه رابطه مال و فرزندان كه در دنيا مناط در يارى و مساعدت طرفينى
است، رابطهاى است و همى و خيالى، كه تنها در نظام اجتماعى بشر معتبر شمرده مىشود
و در خارج از ظرف اجتماع مدنى هيچ اثرى ندارد، (مال كه يا كاغذى است به نام اسكناس
و يا فلزى است به نام طلا و امثال آن و نيز يك انسان به نام فرزند كه موجودى است
مستقل، چه ارتباطى به زندگى من كه نيز انسانى هستم مستقل مىتواند داشته باشد؟) و
روز قيامت كه روز انكشاف حقايق و جدا شدن آنها از موهومات است و روزى است كه ديگر
اسباب و مؤثرات اعتبارى، از سببيت مىافتد، مال به ماليتش و فرزند به عنوان
فرزنديش، و خويشاوند به عنوان قرابتش نيز از اعتبار مىافتد، هم چنان كه قرآن كريم
مىفرمايد:(وَ لَقَدْ جِئْتُمُونا فُرادى كَما خَلَقْناكُمْ أَوَّلَ
مَرَّةٍ وَ تَرَكْتُمْ ما خَوَّلْناكُمْ وَراءَ ظُهُورِكُمْ)[2] و نيز فرموده:(فَإِذا نُفِخَ
فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ)[3].
پس مراد از سود نداشتن مال و فرزندان در روز قيامت، اين است كه در
قيامت آن طور كه در دنيا و در اجتماع بشرى معتبر بود اعتبار ندارد، آرى در دنيا در
مجتمع بشرى مال بهترين سبب و وسيله است براى رسيدن به مقاصد زندگى و همچنين
فرزندان بهترين وسيلهاند براى رسيدن به شوكت و نيرو و غلبه، پس مال و فرزندان،
عمده چيزى است كه آدمى در دنيا به آن ركون و اعتماد مىكند و دل بدان مىبندد، در
نتيجه سود نداشتن اين دو در قيامت كنايه مىشود از سود نداشتن هيچ سببى از اسباب
اعتبارى و قراردادى دنيا، كه در دنيا براى جلب منافع مادى بدان تمسك مىشد، از
قبيل علم و صنعت و جمال و امثال آنها.
و به عبارت ديگر نفى فايده از مال و فرزندان در آخرت در معناى اين
است كه از بطلان اجتماع مدنى و اسباب اعتبارى و روابط قراردادى آن خبر دهد، هم
چنان كه در آيه (ما لَكُمْ لا تَناصَرُونَ بَلْ هُمُ
الْيَوْمَ مُسْتَسْلِمُونَ)- چرا يكديگر را يارى
نمىكنيد آرى ايشان امروز
[2] امروز تك تك نزد ما آمديد، درست همانطور كه در بار اول تك تك
خلقتان كرديم و به دنيا قدم نهاديد و آنچه به شما داده بوديم پشت سر نهاديد و
آمديد. سوره انعام، آيه 94.
[3] روزى كه در صور دميده شود ديگر انساب و ارتباط خويشاوندى در
بينشان نيست و آن روز از احوال يكديگر نمىپرسند. سوره مؤمنون، آيه 101.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 403