نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 269
سوى شما مبعوث كرده و بر من كتابى نازل كرده
و مامورم نموده تا براى شما بشير و نذير باشم، و رسالت پروردگارم را به شما ابلاغ
بدارم، و خيرخواهى شما كنم، اگر از من قبول كرديد، كه بهره خود از دنيا و آخرت را
بردهايد، و اگر آن را رد كنيد، صبر كنم و منتظر امر خدا باشم تا بين من و شما حكم
كند.
گفتند: اى محمد اگر هيچ يك از پيشنهادهاى ما را قبول نمىكنى، يك
پيشنهاد ديگرى مىكنيم، و آن اين است كه اگر آن طور كه ادعا مىكنى رسول هستى براى
خودت از پروردگارت درخواست كنى كه فرشتهاى با تو روانه كند، كه هم تو را تصديق
كند و هم به جاى تو به ما مراجعه كند، و نيز بخواهى كه باغى برايت درست كند كه
داراى قصرهايى از طلا و نقره باشد، كه تو را از مراجعه به بازار و كسب معيشت بى
نياز كند و مانند ما محتاج آن نباشى، تا ما يقين كنيم كه با ما فرق دارى، و نزد پروردگارت
داراى مقام و منزلتى هستى.
رسول خدا 6 فرمود: من چنين كارى نمىكنم، و از پروردگارم چنين چيزى
نمىخواهم، و من مبعوث براى اين گونه امور نشدهام، بلكه خداى تعالى مرا بشير و
نذير مبعوث كرده است.
اينجا بود كه خداى تعالى اين آيه را نازل فرمود:( وَ قالُوا ما لِهذَا الرَّسُولِ يَأْكُلُ الطَّعامَ) ...(وَ كانَ رَبُّكَ بَصِيراً )
يعنى: من بعضى از شما را مايه امتحان بعضى ديگر كردم تا معلوم شود آيا صبر
مىكنيد؟ و اگر مىخواستم براى اينكه مخالفتش نكنيد همه دنيا را در اختيار رسولم
مىگذاشتم[1].
و نيز در همان كتاب است كه طبرانى و ابن مردويه از طريق مكحول از ابى
امامه روايت كردهاند كه گفت: رسول خدا 6 فرمود: هر كس عمدا دروغى بر من ببندد
محل نشيمن خود را در بين دو چشم جهنم آماده كند، اصحاب عرض كردند يا رسول اللَّه
6 مگر جهنم چشم دارد؟ فرمود: مگر نشنيدهايد كه قرآن مىفرمايد:
( إِذا رَأَتْهُمْ مِنْ مَكانٍ بَعِيدٍ)- وقتى جهنم ايشان را از محل دور ببيند آيا جز اين است كه با
دو چشم مىبيند[2].
مؤلف: اين روايت را از مردى از اصحاب نيز آورده، ولى در اينكه اين
خبر به چه چيز دلالت دارد خفاء است.