نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 20
قوانينى وضع نمايد، و به سنن اجتماعى جارى
در مجتمع خود عمل كند.
و اين احتياج هر چه سادهتر و طبيعىتر باشد كوشش براى رفع آن واجبتر
و سهلانگارى در دفع آن مضرتر است و پر واضح است كه احتياج به اصل تغذى كه زنده
ماندن دائر مدار آن است غير از احتياج به تنعم در غذا و انواع ميوهها است و به
همين قياس است ساير شؤون زندگى.
يكى از حوائج اوليه انسان، احتياج هر يك از دو جنس نر و مادهاش به
جنس مخالف است، به اينكه با او درآميزد، و عمل جنسى با او انجام دهد، هر چند كه
صانع بشر احساس اين احتياج را در بشر قرار داده، و طرفين را مجهز به غريزه شهوت
كرده است تا نسل بشر باقى بماند.
و به همين جهت است كه مجتمعات انسانى در گذشته و امروز همگى داراى
سنت ازدواج بودهاند، و خانواده تشكيل مىدادهاند، و اين بدان جهت است كه تنها
ضامن بقاى نسل بشر، ازدواج است.
ممكن است شما بگوييد نه، اين انحصار را قبول نداريم، زيرا در تمدن
جديد راه ديگرى غير از اصل تناسل و يا ارضاى غريزه براى دفع اين حاجت پيشنهاد
كردهاند، و آن اصل اشتراك در زندگى است، به اينكه مردان با آميختن با يكديگر و
همچنين زنان با همجنس خود، اين احتياج را بر طرف سازند.
ليكن در پاسخ مىگوييم دليل بر غير طبيعى بودن روش مذكور اين است كه
هيچ اجتماعى سراغ نداريم كه اصل اشتراك در ميان آنها شايع شده باشد، و از ازدواج و
تشكيل خانواده بى نياز شده باشند.
و كوتاه سخن اينكه ازدواج سنتى است طبيعى كه از آغاز پيدايش بشر تا
كنون در مجتمعات بشرى داير بوده، و هيچ مزاحمى به غير از زنا سد راه و مزاحم آن
نبوده، آرى، تنها مزاحم ازدواج، زنا است كه نمىگذارد خانوادهاى تشكيل شود و
طرفين بار سنگين ازدواج را تحمل كنند و به همين بهانه شهوات را به سوى خود
مىخواند، و خانوادهها را مىسوزاند و نسلها را قطع مىكند.
و باز به همين جهت است كه همه مجتمعات دينى و يا طبيعى ساده و سالم
عمل زنا را شنيع و زشت مىدانند و آن را فاحشه و منكر مىخوانند و به هر وسيلهاى
كه شده عليه آن مبارزه مىكنند، و مجتمعات متمدن هم اگر چه به كلى از آن جلوگيرى
نمىكنند و ليكن در عين حال آن را كار نيكى نمىشمارند، چون مىدانند كه اين كار
عميقا با تشكيل خانواده
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 20