نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 19
(إِلَّا عَلى أَزْواجِهِمْ أَوْ ما
مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ ) سپس گفت: اگر كسى جز آنچه كه
خدا به او تزويج كرده و يا ملك او نموده است، زن ديگرى بخواهد او از تجاوزكاران
است[1].
مؤلف: نظير اين روايت از قاسم بن محمد نقل شده[2].
جواب اين دو روايت همانطور كه گفتيم اين است كه زن متعه شده زوجه است، و آيه شريفه
على رغم اين روايت آن را تجويز كرده.
و در تفسير قمى در ذيل آيه(فَمَنِ
ابْتَغى وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُونَ)
گفته: يعنى، كسى كه از اين حد و مرز تجاوز كند[3].
و نيز در همان كتاب در ذيل آيه(وَ الَّذِينَ هُمْ عَلى صَلَواتِهِمْ يُحافِظُونَ)
گفته: يعنى اوقات نماز و حدودش را حفظ مىكنند[4].
و در كافى به اسناد خود از فضيل روايت كرده كه مىگويد از حضرت باقر
(ع) پرسيدم منظور از آيه(الَّذِينَ هُمْ
عَلى صَلَواتِهِمْ يُحافِظُونَ) چيست؟ فرمود: مقصود نمازهاى
واجب است، آن گاه پرسيدم منظور از آيه (الَّذِينَ هُمْ عَلى صَلاتِهِمْ دائِمُونَ )
چيست؟
و در مجمع البيان مىگويد روايت از رسول خدا 6 رسيده كه فرمود:
هيچيك از شما نيست مگر آنكه داراى دو منزل است، منزلى در بهشت و منزلى در آتش، اگر
كسى بميرد و داخل آتش شود اهل بهشت، منزلش را ارث مىبرند[6].
مؤلف: نظير اين روايت را قمى در تفسير خود به سندى كه به ابى بصير
دارد، از امام صادق (ع) در ضمن حديثى مفصل آورده[7].
و باز نظير آن در ذيل آيه (وَ أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ
الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ)[8]
در جلد چهاردهم اين كتاب گذشت.
بحثى حقوقى و اجتماعى [ (در باره فلسفه و حكمت تشريع ازدواج موقت
در اسلام)]
جاى هيچ ترديدى نيست كه حوائج زندگى، بشر را وادار كرده كه براى
اجتماع خود