نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 149
و در تفسير قمى و در روايت ابى الجارود، از
امام باقر (ع) آمده كه درباره آيه(وَ لا يَأْتَلِ
أُولُوا الْفَضْلِ مِنْكُمْ وَ السَّعَةِ أَنْ يُؤْتُوا أُولِي الْقُرْبى)
فرمود: منظور از(أُولِي الْقُرْبى)
خويشاوندان رسول خدا 6 مىباشد، و در آيه(وَ الْمَساكِينَ وَ الْمُهاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لْيَعْفُوا وَ
لْيَصْفَحُوا) فرمود: بعضى از شما از بعضى ديگر گذشت كند
و از يكديگر درگذريد. و اگر چنين كنيد رحمت خداوند بر شماست. خداوند مىفرمايد:(أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ
رَحِيمٌ)[1].
و در كافى به سند خود از محمد بن سالم از امام باقر (ع) نقل كرده كه
در ضمن حديثى فرمود: آيه(وَ الَّذِينَ
يَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَداءَ
فَاجْلِدُوهُمْ ثَمانِينَ جَلْدَةً وَ لا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهادَةً أَبَداً وَ
أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ إِلَّا الَّذِينَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ
أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ)،
در مدينه نازل شد[2].
و خداى تعالى از ناميدن چنين كسانى در صورتى كه به عمل افتراء ادامه
دهند به نام مؤمن دريغ نموده و فرموده است:(أَ فَمَنْ
كانَ مُؤْمِناً كَمَنْ كانَ فاسِقاً لا يَسْتَوُونَ)[3] و
در جاى ديگر فاسق را از اولياى شيطان خوانده، و فرموده:(إِلَّا إِبْلِيسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ)[4] و در جاى ديگر رامى محصنات را ملعون خوانده و فرموده:( إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ الْغافِلاتِ
الْمُؤْمِناتِ لُعِنُوا فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ، وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ،
يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِما
كانُوا يَعْمَلُونَ .)
و البته جوارح عليه مؤمن شهادت نمىدهد، بلكه عليه كسى شهادت مىدهد
كه كلمه عذاب دربارهاش حتمى شده، و اما مؤمن نامهاش را به دست راستش مىدهند، هم
چنان كه خداى عز و جل فرموده:(فَمَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ
بِيَمِينِهِ فَأُولئِكَ يَقْرَؤُنَ كِتابَهُمْ وَ لا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا)[5].
و در مجمع البيان در ذيل آيه(الْخَبِيثاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَ الْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثاتِ ...) آمده كه در معناى آن اقوالى گفتهاند، تا آنجا كه مىگويد: سوم
اينكه زنان پليد مال مردان پليد، و مردان پليد مال