نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 386
كه در آنجا مسكن
داشته و زندگى مىكنند.
[معنا و
موارد استعمال تكبر و استكبار و توضيحى در باره استكبار
در مقابل مخلوق و در مقابل خالق (به حسب ذات و به حسب عمل)]
(وَ الْمَلائِكَةُ وَ هُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ)-
استكبار و تكبر از انسان به اين است كه خود را بزرگ شمرده و در
موضعى قرار دهد كه لايق آن نيست. و از همين جهت جزء رذائل اخلاقى شمرده شده، ليكن
همين كلمه گاهى بر بزرگى خداى سبحان اطلاق مىشود با اينكه كبرياى او به حق است، و
او هم كبير و متعال است و هم متكبر، ولى مستكبر بر او اطلاق نمىشود، و شايد از نظر
لفظ اطلاقش صحيح نباشد، زيرا استكبار به معناى طلب بزرگى است، و لازمه طلب كردن
نداشتن است، و خلاصه كسى استكبار مىكند كه بخواهد به صرف ادعا خود را از ديگرى
بزرگتر بداند، و اين مذموم است، و اما تكبر به معناى ظهور با كبرياء است، چه اينكه
متكبر، فى نفسه داراى آن باشد، مانند خداى سبحان كه در اينصورت تكبرش تكبر حق است،
و چه نداشته باشد و صرفا از راه غرور مدعى آن شود كه تكبرش تكبر باطل و مذموم است،
مانند تكبر غير خدا.
پس، از اينجا
معلوم شد كه استكبار هميشه مذموم است،- ولى تكبر در هر جا كه اطلاق شود مذموم
نيست، بلكه در غير خدا مذموم است-، و اين استكبار، يا استكبار شخص نسبت به مخلوق
است و يا استكبار نسبت به خالق.
اما استكبار
به مخلوق از اين حيث مذموم است كه او و آن كس كه وى بر او استكبار مىكند هر دو در
فقر و احتياج مساويند، و هيچ يك از آن دو مالك نفع و ضرر خويش نيستند، پس استكبار
يكى بر ديگرى بيرون شدن از حد خويش و تجاوز از زى خويشتن است، و اين خود ظلم و
طغيان است.
و اما
استكبار مخلوق به خالق از اين جهت مذموم است كه جز با فرض استقلال و غناى ذاتى
تحقق نمىپذيرد، و چنين فرضى همانا غفلت ورزيدن از مقام پروردگار است، زيرا نسبت
ميان عبد و پروردگارش نسبت ذلت و عزت، و فقر و غنا است، و مادامى كه آدمى غافل از
اين نسبت نباشد و از مشاهده مقام پروردگارش غفلت نورزد هرگز استكبار بر خداى خود
را تعقل هم نمىكند تا چه رسد به اينكه آن را باور نمايد زيرا كوچك و افتاده در
برابر بزرگ و متعالى همواره خود را ذليل و او را كبير مىبيند، و ديگر ممكن نيست
براى نفس خود كبريايى و عزتى احساس كند مگر اينكه دچار غفلت و بى خودى شود.
و وقتى
كبرياء و علو مخصوص خداى تعالى شد ادعاى آن براى خود نوعى ياغىگرى در برابر
پروردگار و غصب مقام او و استكبار بر او است، و اين همان استكبار بحسب ذات است و
دنبال آن استكبار بحسب عمل است به اينكه امر او را اطاعت نكند و از نهى او
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 386