نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 124
جسته آن را در ميان
جامعه انسانى دائر و رسمى بسازد، قرآن كريم در اين باره فرموده:(إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ)[1].
[حكم خدا
منطبق با فطرت، هماهنگ با نظام خلقت و همسوى حركت انسان به سوى هدف كمال او است]
و خداى تعالى
خودش به علت اين انحصار اشاره نموده و فرموده:(فَأَقِمْ
وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها
لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ)[2].
پس، به حكم
اين آيه، حكم مخصوص خداى تعالى است و معناى اين انحصار اين است كه حكم او معتمد بر
خلقت و فطرت و منطبق بر آن است، و با وضعى كه عالم هستى منطبق بر آن است مخالفتى
ندارد. و علت اين عدم مخالفت اين است كه خداى سبحان خلق را به عبث نيافريده هم
چنان كه خودش فرموده:(أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ
عَبَثاً)[3]، بلكه خلق
را به خاطر غرضهاى الهى و غايات و هدفهاى كمالى آفريده، به اين منظور آفريده تا
به فرمان فطرت متوجه آن اغراض گردند، و بدان سو حركت كنند، و خلقت و فطرتشان را به
اسباب و ادواتى مناسب با اين حركت مجهز فرموده، و از ميان راههايى كه منتهى به آن
هدف مىشود راهى را برايشان انتخاب كرد و به سوى آن هدايتشان نمود كه پيمودن آن
برايشان ممكن و آسان باشد به دو آيه زير توجه كنيد كه يكى مساله هدايت را تذكر
داده و ديگرى انتخاب راه آسانتر را خاطر نشان ساخته و مىفرمايد:(أَعْطى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى)[4] و نيز
مىفرمايد:(ثُمَّ السَّبِيلَ يَسَّرَهُ)[5].
بنا بر اين،
هستى هر موجود در آغاز خلقتش مناسب با آن هدف كمالى بوده كه برايش معين و مهيا
شده، و نيز خلقتش مجهز به قوا و ادواتى است كه آن موجود با بكار بستن آن قوا و
ادوات مىتواند به آن هدفها برسد، و هيچ موجودى نمىتواند به كمالى كه برايش مهيا
شده برسد مگر از طريق صفات و اعمالى كه خودش بايد كسب كند. با در نظر گرفتن اين
معنا واجب مىشود كه دين- يعنى قوانين جارى در صفات و اعمال اكتسابى- موبمو با
نظام خلقت و فطرت منطبق باشد، چون تنها فطرت است كه هدفهاى خود را نه فراموش
مىكند و نه با هدفى ديگر
[1] جعل حكم تنها و تنها حق خداى تعالى است. سوره يوسف،
آيه 40
[2] پس روى دلت را به سوى دين حنيف كن، دينى كه مطابق با فطرتى
است كه خداى تعالى بشر را طبق آن فطرت آفريده، و در آفرينش خداى تعالى تبديلى
نيست، و دين استوار هم آن دينى است كه مطابق با نظام خلقت باشد. سوره روم،
آيه 30
[3] آيا شما پنداشتهايد كه ما به عبث و بيهوده خلقتان
كردهايم؟ سوره مؤمنون، آيه 115
[4] پس از خلقت هر موجودى آن موجود را هدايت كرد. سوره طه،
آيه 50
[5] و سپس آن راه را آسان قرار داد. سوره عبس، آيه
20
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 124