نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 144
و حاصل كلام اينست
كه: گفتار خداى تعالى در باره مسئله قيامت و زندگى آخرت بر دو وجه است:
يكى وجه
مجازات، كه پاداش و كيفر انسانها را بيان مىكند، و در اين باره آيات بسيارى از
قرآن دلالت بر اين دارد، كه آنچه بشر در آينده با آن روبرو ميشود، چه بهشت، و چه
دوزخ، جزاء اعمالى است كه در دنيا كرده.
دوم وجه تجسم
اعمال است، كه آيات بسيارى ديگر دلالت بر آن دارد، يعنى مىرساند كه خود اعمال، و
يا لوازم و آثار آن سرنوشت سازند، و امورى گوارا يا ناگوار، خير يا شر، براى صاحبش
درست مىكنند، كه بزودى در روزى كه بساط خلقت بر چيده ميشود، بان امور مىرسند، و
ميان اين دو دسته از آيات هيچ منافاتى هم نيست (براى اينكه دسته اول مىرساند كه
خداوند براى پاداش و كيفر بندگانش بهشت و دوزخى آفريده، كه همين الان آماده و مهيا
است، و تنها پردهاى ميان ما و آن حائل است، كه آن را نمىبينيم، و چون با تمام
شدن عمر، آن پرده برداشته شد، با آن روبرو مىشويم، و دسته دوم از آيات ميرساند كه
اعمال ما در روز قيامت بصورت نعمتهاى بهشتى، و يا عذابهاى دوزخى مجسم ميشود، پس
ممكن است يك انسان كه خدا سهمى از بهشت را براى او آفريده، بخاطر كاهلى و انجام
ندادن خيراتى كه بصورت نعمتهاى آن بهشت مجسم ميشود، بهشتى خالى از نعمت داشته
باشد، پس اگر آيات دسته اول بما خبر داد، از اينكه بهشت و دوزخ هست، و آيات دسته
دوم فرمود بهشت و دوزخ مخلوق و مولود عمل خود شما است، نبايد توهم كنيم كه ميان
اين دو تعبير منافاتى است (مترجم).
[معنى
فسق]
*(إِلَّا
الْفاسِقِينَ) كلمه (فسق) بطورى كه گفتهاند، از الفاظى است كه قبل از آمدن قرآن
معناى امروز آن را نداشت، و در اين معنا استعمال نميشد، و اين قرآن كريم است كه
كلمه نامبرده را در معناى معروفش استعمال كرد، و آن را از معناى اصليش كه بمعناى
بيرون شدن از پوست است گرفته، چون وقتى ميگويند: (فسقت التمرة) معنايش اين است كه
خرما از پوستش بيرون آمد، و بهمين جهت خود قرآن نيز كلمه: فاسقين را تفسير كرد به(الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ)، كسانى كه
مىشكنند عهد خدا را بعد از ميثاق آن، و معلوم است كه نقض عهد وقتى تصور دارد كه
قبلا بسته و محكم شده باشد، پس نقض عهد نيز نوعى بيرون شدن از پوست است.
باز به همين
مناسبت در آخر آيه، فاسقين را توصيف فرمود، به خاسرين، و زيانكاران، و معلوم است
كه مفهوم خسران و زيانكارى وقتى و در چيزى تصور دارد، كه آدمى بوجهى مالك آن باشد،
هم چنان كه در جايى ديگر در باره خاسرين فرموده: ((إِنَّ
الْخاسِرِينَ، الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ)
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 144