نام کتاب : وهابيت بر سر دو راهى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 91
ب) مفهوم «إله»
تصوّر شيخ الاسلام وهّابيان اين است كه «إله» فقط به معنى «معبود» است،
بنابراين جمله لا إله إلّا اللَّه كه شعار پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و مسلمين
جهان بوده و هست، فقط ناظر به «توحيد در عبادت» است، يعنى هيچ معبودى جز خداوند
يگانه نيست، و به اين ترتيب نظر به نفى شرك در خلقت و رازقيّت و ربوبيّت و غير
اينها ندارد، زيرا مشركان جاهلى توحيد در خالقيّت و رازقيّت و ربوبيّت را قبول
داشتند و تنها مشكل آنها عدم توحيد در عبادت بود، چون غير خدا را پرستش مىكردند.
توضيح بيشتر
بر خلاف تصوّر وهّابيون، مشركان عرب تنها گرفتار شرك در عبادت نبودند يا به
تعبير ديگر «إله» در همه جا به «معنى» معبود نيست، بلكه گاه به معنى «خالق» است.
قرآن مجيد مىفرمايد: «أَمِ اتَّخَذُوا
آلِهَةً مِنَ الْأَرْضِ هُمْ يُنْشِرُونَ* لَوْ كانَ فِيهِما آلِهَةٌ إِلَّا
اللَّهُ لَفَسَدَتا فَسُبْحانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ».[1]
«آيا آنها خدايانى از زمين برگزيدند
كه (خلق مىكنند و) منتشر مىسازند؟!* اگر در آسمان و زمين، جز «اللَّه» خدايان
ديگرى بود، فاسد مىشدند (و نظام جهان به هم مىخورد). منزّه است خداوند