نام کتاب : وهابيت بر سر دو راهى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 88
5- دعا (در قرآن مجيد)
6- بدعت (در قرآن و حديث)
***
الف) مفهوم «شرك»
نخستين واژه مهمّى كه وهّابيان در آن گرفتار اشتباه و خطا شده و بر اثر آن
فتواى اباحه خون و مال و نواميس بسيارى از مسلمين را صادر كردهاند واژه «شرك» و
«مشرك» است.
«شرك» در لغت عرب به معنى شركت در
چيزى است و «شريك» همان همتا و همطراز است.
لسان العرب در معنى اشتراك مىگويد: «اشْرَكَ بِاللَّهِ: جَعَلَ لَهُ شَرِيكاً
فِي مُلْكِهِ» و در معنى «شرك» مىگويد: «و الشِّرْكُ أَنْ يَجْعَلَ لِلَّهِ
شَرِيكاً فِي ربوبيّته» و به اين ترتيب شرك را به معنى شريك قرار دادن براى خدا در
حاكميّت و ربوبيّت تفسير كرده است. راغب در مفردات مىگويد:
«شرك در دين دو گونه است: اوّل «شرك
عظيم» است كه انسان شريك و همتايى براى خدا قرار دهد كه سبب محروميّت او از بهشت
است». «مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ»؛ و
«شرك صغير» است اگر غير خدا را در بعضى امور مورد توجّه قرار دهد كه همان ريا و
نفاق است. قرآن مىگويد: [1] «وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ