نام کتاب : وهابيت بر سر دو راهى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 70
شيطان مىناميدند و از آن اجتناب مىكردند!! و خط تلفنى را كه كاخ پادشاه
سعودى را به مركز لشكر متّصل مىكرد، پاره پاره كردند!
دوربينهاى عكّاسى را تا چند سال قبل حرام مىشمردند و خريدوفروش آن در
بازارهاى مكّه و مدينه تا چندى پيش ممنوع بود، و ملّا عمر وهّابى رئيس طالبان نيز
اجازه نداد هرگز عكسى از او بگيرند، و با تحصيل زنان و دختران حتّى در مدارس مخصوص
به خود به مخالفت برخاستند و هم اكنون رانندگى زن را هر چند با حجاب كامل باشد
حرام مىدانند، و گرفتن جشن ميلاد پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و مانند آن را
نيز بدعت و حرام مىشمرند! نه تنها جشن ميلادى براى پيامبر صلى الله عليه و آله
برپا نمىكنند، بلكه تمام مسلمين سنّى و شيعه را كه اين كار عاقلانه و انسانى را
انجام مىدهند، سرزنش مىكنند! [1]
به يقين بدعت از ديدگاه فقيهان بزرگ و علماى اصول مفهوم ديگرى دارد.
«بدعت» تفسير خاصّ خود را دارد و آن
اين است كه انسان چيزى را كه از دين نيست جزء دين قرار دهد، و به عنوان يك عمل
دينى آن را انجام دهد و در تعريف بدعت گفتهاند: «الْبِدْعَةُ إدْخالُ ما لَيْسَ
مِنَ الدِّينِ فِى الدِّينِ». [2]
[1]. فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث
العلمية و الافتاء، جلد 3، صفحه 18.
در البحر الرائق (نوشته ابن نجيم مصرى) بدعت چنين تعريف شده است: «غلب
استعمالها على ما هو (ايجاد) نقص فى الدّين او زيادة» و در كتاب فيض القدير (نوشته
مناوى) چنين آمده: «الحدث فى الدين بعد اكماله» و همه اين تعاريف به يك معنى
بازمىگردد.
نام کتاب : وهابيت بر سر دو راهى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 70