نام کتاب : وهابيت بر سر دو راهى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 51
بخشيدن به كار مردم قرار داده؛ و همچنين ماه حرام، و قربانىهاى بىنشان، و
قربانىهاى نشاندار را؛ اين احكام (حساب شده و دقيق،) به خاطر آن است كه بدانيد
خداوند، آنچه را در آسمانها و زمين است، مىداند؛ و خدا به هر چيزى داناست».
همه افراد دور و نزديك در بهرهگيرى از خانه خدا يكسانند:
«سَواءً الْعاكِفُ
فِيهِ وَ الْبادِ».[1] بنابراين متولّيان خانه كعبه تنها موظّف به ايجاد امنيّت و نظم و فراهم كردن
امكانات لازم براى زوّار هستند، نه اين كه اين مركز اسلامى را پايگاهى براى تبليغ
مذهب خود و تحميل عقيده خويش بر ديگران قرار دهند.
آنها حق ندارند برداشتهاى خاصّ خود را در مسائل اسلامى كه با اجتهاد و
استنباطهاى علماى ساير بلاد مخالف است بر آنها تحميل كنند، حتّى در عصر جاهليّت
كار متولّيان خانه كعبه بيش از اين نبود كه در قرآن به آن اشاره شده است: «أَ جَعَلْتُمْ سِقايَةَ الْحاجِّ وَ عِمارَةَ الْمَسْجِدِ
الْحَرامِ»[2]؛
«كار آنها آبرسانى به حجّاج خانه خدا
و آباد نگهداشتن خانه كعبه بود».
بنابراين اگر علماى اين سرزمين برداشت خاصّى در امر توحيد دارند، حق ندارند
عقيده خود را بر ديگران تحميل كنند، به خصوص