responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فيلسوف نماها نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 174

«همچنين گوش‌هاى ما تمام آنچه را كه (صوت) مى‌ناميم نمى‌تواند احساس كند بجز آن قسمت از امواجى كه شدت ارتعاش آنها مابين 33 (صداهاى شديد) و 36 هزار (صداهاى تيز) در ثانيه قرار دارد».

«باز آنچه را كه (بو) مى‌ناميم فقط از نزديك و از نقطه‌اى كه تعداد معينى از اجزاى جسم منتشر مى‌شود درك مى‌كنيم و البتّه حيواناتى هستند كه قوه احساس آنها در اين قسمت با ما كم و بيش تفاوت دارد».

«گذشته از همه اينها، اساساً در خارج از حواس ما، نور و صدا و بويى وجود ندارد و اين ماييم كه اين كلمات را اختراع كرده‌ايم تا تأثرات حواس خود را بوسيله آن شرح دهيم، نور شكلى از اشكال «حركت»، و صوت شكل ديگرى از آن است بوها در اثر پراكنده شدن اجزاى كوچكى از جسم در هوا، ظاهر مى‌شوند كه بوسيله چسبيدن به عصب شامه حقيقت بو را براى ما درست مى‌كنند، اين حال سه حس از حواس ماست و اما دو حس ديگر (چشيدن، و لمس كردن) تأثير آنها محدودتر از سه حس سابق است و در هر حال، حقيقت را آنچنان كه هست در تحت اختيار ما نمى‌گذارند و بسيارى حقايق ناديدنى در خارج از وجود ما هست كه با هيچ يك از حواس ما ادراك نمى‌شود! اين يك حقيقت مسلّم علمى و غير قابل انكار است.

بنابراين چه مانعى دارد كه در پيرامون ما اشياى ديگر بلكه موجودات زنده‌اى وجود داشته باشد كه آنها نيز از نظر ما مخفى و پنهان باشند؟! نمى‌گويم حتماً چنين موجوداتى وجود دارند ولى مى‌گويم چه مانعى دارد؟ ...»

اين بود خلاصه گفتار اين دانشمند درباره قصور اطلاعات و ادراكات انسان، گمان نمى‌كنم از اين بيانات هرگز استفاده كنيد كه دانشمند مزبور تمايل به ايده‌آليسم دارد ولى تذكر اين نكته هم بى‌فايده نيست كه دانشمندان امروز، ماترياليست باشند يا ايده‌آليست يا متافيزيسين، اين موضوع را انكار نمى‌كنند كه موجودات مادى كه به لباس‌هاى گوناگونى بر ما جلوه‌گر مى‌شوند و ما اسم‌هاى مختلفى بر آنها مى‌گذاريم در واقع كاملًا به اين صورت نيستند، بلكه همه آنها شكل‌هاى مختلفى از انرژى و يا امواج مخصوص اترى مى‌باشند كه در اثر اختلاف شدت و ضعف ارتعاش آنها، اين تأثيرات را در حواس ما به يادگار مى‌گذارند.

اكنون ببينيم «ماده» يعنى «بت بزرگ ماترياليست‌ها» چيست؟!

***

ماده چيست؟

چگونه ماده نشكن شكسته شد؟

همانطور كه سابقاً اشاره شد از (2500) سال پيش عده‌اى از فلاسفه در اطراف منشأ اصلى جهان ماده و كيفيت پيدايش موجودات مختلف مادى، گفتگوها كرده‌اند كه ماديين فعلى آنها را عمداً و يا اشتباهاً هم عقيده خودشان معرفى مى‌كنند.

در هر حال نبايد تصور كرد اين تفسيرهايى كه براى «ماده» و پيدايش جهان مادى از آن كرده‌اند در طول اين‌

نام کتاب : فيلسوف نماها نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 174
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست