نام کتاب : شيعه پاسخ مى گويد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 225
نيست، يا هميشه حضرت با اخفا مىخواند، مشكوك بلكه با قرائنى كه در خود آن
روايات است، مجعول به نظر مىرسد و سياستهاى مرموز بنى اميّه در پشت آن كار
مىكرده، زيرا معروف و مشهور بوده است كه على (عليه السلام) جهر به بسم الله
مىنمود و مىدانيم آنها با تمام امورى كه شعار على (عليه السلام) محسوب مىشده
(هر چند آن را از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله) گرفته بود) به مخالفت
برمىخاستند.
اين موضوع از اعتراض شديدى كه صحابه بر معاويه كردند و قرائن و شواهد ديگرى كه
قبلا اشاره شد، آشكار مىشود.
3- امامان اهل بيت (عليهم السلام) عموماً به پيروى از امير مؤمنان على (عليه
السلام) كه سالها از محضر پيامبر (صلى الله عليه و آله) درس بلند خواندن بسم الله
را آموخته بود، در اين مسأله اتّفاق نظر دارند تا آنجا كه امام صادق (عليه السلام)
مىفرمايد:
«اجْتَمَعَ آلُ مُحَمَّد (صلى الله
عليه و آله) عَلَى الجَهْرِ بِبِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
؛ آل محمّد اتّفاق نظر دارند كه بسم الله را بلند بخوانند». [1]
و اگر بنا باشد- حدّ اقل- در اين گونه مسائل به روايت ثقلين عمل شود و روايات
اهل بيت (عليهم السلام) مورد توجّه قرار گيرد، بايد همه فقهاى اهل سنّت مانند امام
شافعى جهر به بسم الله را لااقل در نمازهاى جهرى واجب بشمرند.
4- به عنوان حسن ختام، اين بحث را با دو سخن از فخر رازى در «تفسير كبير» پايان
مىدهيم.