نام کتاب : زندگى در پرتو اخلاق نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 53
و اما از نظر
عقلى بايد يك اصل را در نظر بگيريم و آن اينكه: «هرگونه عامل اخلاقى كه به تكامل
وجودى انسان كمك كند، فضيلت و هر عاملى كه او را به انحطاط مىكشاند رذيلت
مىباشد».
ولى بايد
توجه داشت كه انسان تنها از جنبه مادى و احتياجات اوليه اين زندگى نبايد مورد
مطالعه قرار گيرد، بلكه بايد جنبههاى معنوى و روحانى كه بيشتر افتخارات انسان در
آن خلاصه مىشود و زندگى مادى نيز وسيلهاى براى نيل به آن است كاملًا مورد توجه
قرار گيرد.
بنابراين
ممكن است يك عمل زشت و ناپسند توليد زحمتى براى ديگران نكند، اما از نظر انسانى و
جنبههاى معنوى موجب انحطاط و سقوط شخص مرتكب شونده باشد. مسلماً چنين عملى جزء
رذائل خواهد بود.
كسانى كه
تنها به جنبههاى مادى مىنگرند در حقيقت نيمى از وجود انسان (نيمِ كمتر و كوچكتر)
را شناختهاند در حالى كه اصول اخلاقى بايد بر اساس شناسايى تمام وجود انسان (اعم
از جسم و روح) مورد بررسى قرار گيرد.
و از آن بدتر
اخلاق كمونيستى است كه نه تنها جنبههاى معنوى انسان را ناديده گرفته بلكه در
جنبههاى مادى نيز تنها به يك قسمت (قسمت اقتصاد) چشم دوخته و انسان را از اين نظر
مورد مطالعه قرار داده است.
بديهى است
اينگونه مكتبهاى اخلاقى چون توأم با واقع بينى و انسان شناسى صحيح نيست، نمىتواند
آثار صحيحى بوجود آورد و مسلماً آنها در راه شناسايى فضايل و رذائل اخلاقى گرفتار
اشتباهات بزرگى خواهند
نام کتاب : زندگى در پرتو اخلاق نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 53