نام کتاب : زندگى در پرتو اخلاق نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 159
شده او را وادار به زندگى اجتماع كرده است.
4- بعضى ديگر مىگويند: زندگى دسته جمعى كنونى مولود مجموعهاى از عادات و
رسوم مىباشد كه تدريجاً به اين صورت درآمده است.
5- بعضى ديگر توسعه نيازمنديهاى انسان و عدم قدرت او به تنهايى براى پاسخ گفتن
به آنها را عامل زندگى اجتماعى انسان مىشناسند.
6- بعضى عقيده دارند زندگى اجتماعى بشر مولود زندگى خانوادگى و توسعه تدريجى
خانوادههاست.
7- بالاخره بعضى هم مىگويند: كشف اين معنى كه در ميليونها سال پيش كه بشر
بوجود آمده، چرا تمايل به زندگى اجتماعى نشان داده؟
ممكن نيست، زيرا گذشت قرون و اعصار پرده ابهام بر اين موضوع و موضوعات مشابه
آن انداخته و هيچگونه مدارك قابل توجهى براى قضاوت در اين باره در اختيار ما نيست.
گرچه اين عقيده اخير واقع بينانهتر از ساير نظرات به نظر مىرسد و قضاوت
درباره عامل اصلى توجه انسان به اجتماع در گذشته كار آسانى نيست، ولى بدون شك
امروز ادامه اين زندگى اجتماعى بيش از هر چيز مديون «علاقه به تكامل» و «توسعه
نيازمنديهاى بشر» و «عدم قدرت فرد به پاسخگويى به آنها» مىباشد.
توضيح اينكه: انسان از يك سو مىبيند نيازمنديهاى جسمى او
از قبيل لباس و غذا و مسكن و دارو، و نيازمنديهاى روحى او از قبيل علوم و دانشها و
پرورش انواع ذوقها و قريحهها و احساس امنيت روحى و جلب
نام کتاب : زندگى در پرتو اخلاق نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 159