نام کتاب : ربا و بانكدارى اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 37
مىرود فاصله
بين ثروتمندان و فقراء بيشتر مىشود، تا آنجا كه بعضى از كشورها هر چه درآمد دارند
بايد به عنوان سود وامهايى كه گرفتهاند بپردازند، و خطرات اين امر بر كسى پوشيده
نيست.
(1) و روشن است كه چنين دنيا و جامعهاى كه هر
روز فقيرش، فقيرتر و ثروتمندش، ثروتمندتر مىشود، ظالمانه است؛ چندى قبل آمارى
ديدم كه بسيار تكاندهنده بود؛ اين آمار مىگويد: 80 درصد از ثروت دنيا در دست 20
درصد مردم دنياست و 20 درصد ثروت دنيا در دست 80 درصد مردم دنياست، يعنى اگر تعداد
مردم دنيا را فرضا 100 نفر در نظر بگيريم و ثروت دنيا را هم 100 تومان بدانيم، 80
تومان آن در دست 20 نفر و 20 تومان آن در دست 80 نفر مىباشد!
و به يقين
يكى از علتهاى عمده اين فاصله طبقاتى رباخوارى است و ما بايد خداوند متعال را شاكر
باشيم كه به بركت اسلام و انقلاب اسلامى در حال تحوّل از اين پديده خطرناك هستيم،
هر چند هنوز به كمال مطلوب نرسيدهايم.
(2)
نكته
چهارم: ربا باعث تضعيف عواطف انسانى است.
رباخوارى
باعث برچيده شدن يا ضعف عواطف انسانى است و اين مسأله در چند روايت از معصومين-
عليهم السّلام- مورد تأكيد قرار گرفته است.
1- عن سماعة
قال: قلت لأبي عبد اللّه عليه السّلام: انّى قد رأيت اللّه تعالى قد ذكر الرّبا فى
غير آية و كرّره؟ قال: او تدرى لم ذاك؟ قلت: لا، قال: لئلا يمتنع النّاس من اصطناع
المعروف. [1]
(3) سماعة- كه يكى از راويان معروف حديث و از
اصحاب امام صادق عليه السّلام است- مىگويد: به حضرت صادق عليه السّلام عرض كردم:
چرا خداوند متعال مسئله ربا را در قرآن به طور مكرر مطرح كرده (و تحريم نموده) است؟!
[1]- وسايل الشيعة، جلد 12، ابواب الربا، باب 1،
حديث 3.
نام کتاب : ربا و بانكدارى اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 37