نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 402
1. ضرورى
2. غير ضرورى
اما ضرورى خود بر دو قسم است:
نخست اينكه: در اصل و ريشه ضرورت دارد و اين عالىترين مرتبه مقاصد در ميان
تمام اقوام و ملل است. مانند: حفظ دين، حفظ نفس، حفظ عقل، حفظ نسل و حفظ مال.
مثلًا: براى حفظ دين، جهاد تشريع شده، و براى حفظ نفوس قصاص جارى مىشود، و
براى حفظ عقل حدّ شراب جارى مىگردد، و براى حفظ نسل حدّ زنا جارى مىشود و براى
حفظ مال حدّ سرقت و (براى حفظ امنيّت جامعه) حدّ محارب اجرا مىگردد» [1] و در ادامه بحث
موارد ديگر را نيز ذكر مىكند.
«غزالى» دانشمند معروف اهل سنّت (م 505) نيز با اشاره
به اصول پنجگانه مزبور مىنويسد:
«احترام حفظ اين اصول پنجگانه و
تحريم تفويت و از بين بردن آنها در ميان تمام ملل و شرايع جزء بديهيّات است». [2]
يكى ديگر از محقّقان متتبع معاصر اهل سنّت به نام دكتر «وهبه زحيلى» در مورد تعليل احكام مىنويسد:
«با استقرا ثابت شده است كه در احكام
شرع مصالح مردم رعايت شده است».
سپس در مقام اقامه دليل بر اين مطلب به آيه شريفه ذيل استدلال مىكند:
« «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ»؛ ما تو را جز براى رحمت جهانيان نفرستاديم». [3]
و مىگويد: «و مقتضى الرّحمة تحقيق مصالح الناس؛ مقتضاى رحمت همان تحقق يافتن مصالح و منافع مردم است». [4]
جالب اين كه او در كتاب تفسير «المنير» در ذيل آيه 32 سوره مائده: «مِنْ أَجْلِ ذلِكَ كَتَبْنا عَلى بَنِي إِسْرائِيلَ ...» كه در آن جعل قانون قصاص بر بنى اسرائيل، به قصه هابيل و
قابيل و حكمتهاى مندرج در اين قصه تعليل شده، بعد از تصريح بر اين كه مسأله قصاص
در تمام اديان بوده، مىنويسد:
«اين آيه دلالت دارد كه احكام خداوند
گاهى توأم با تعليل است، چرا كه خداوند در اين آيه مىفرمايد: «مِنْ أَجْلِ ذلِكَ كَتَبْنا» اى أنّ تشريع تلك الاحكام معلّلٌ بتلك المعانى؛ يعنى تشريع احكامى (مانند قصاص و امثال آن) به خاطر همان معانى (و اهداف)
مىباشد». [5]
يكى ديگر از دانشمندان اهل سنّت به نام «محمّد ابو زهره» (م 1396) مىنويسد:
مقصد و هدف نهايى كه در تمام احكام شريعت ثابت است، مصالح مردم است، هيچ
دستورى در قرآن و احاديث وارد نشده مگر اين كه در آن مصلحتى حقيقى وجود دارد كه به
حفظ امور