نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 401
2. «النّبى يعلّل الاحكام»: ذيل اين عنوان
نيز احاديث فراوانى را نقل مىكند كه به نظر وى ناظر به تعليل احكام است. [1]
يكى ديگر از دانشمندان اهل سنّت كه از مسأله تعليل احكام سخت دفاع كرده و
درباره آن به صورت مبسوط بحث كرده است: «أبو
إسحاق ابراهيم بن موسى» معروف به «شاطبى» است كه از
فقهاى بزرگ مالكى بوده و در غرناطه (گرانادا) حدود دهه سوم قرن هشتم به دنيا آمد و در سال 790
هجرى در گذشته است.
او در كتاب معروف خود به نام الموافقات معتقد است كه شرايع براى تضمين مصالح دنيوى و اخروى بشر
وضع شده است و با استقرا ثابت مىكند كه تمام تكاليف شريعت براى حفظ مصالح بندگان
است و اين مصالح يا ضرورى هستند يا مورد نياز عموم يا از كمالات محسوب مىشوند.
سپس اضافه مىكند: مصالح يا مقاصد ضرورى- كه از استقراى شريعت به دست آمده
است-، پنج مورد است:
حفظ دين، حفظ نفس، حفظ نسل، حفظ مال و حفظ عقل.
آنگاه با اشاره به اتفاق نظر معتزله و اكثر فقهاى متأخر بر اعتقاد به تعليل و
اشاره به مخالفت فخر رازى در اين ميان مىگويد: با استقراى احكام شريعت به اين
نتيجه مىرسيم كه احكام شريعت براى مصالح وضع شده، به گونهاى كه نه فخر رازى و نه
غير او را ياراى مخالفت با آن نيست و در اين رابطه به آياتى نظير:
« «وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِي
سِتَّةِ أَيَّامٍ وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ
أَحْسَنُ عَمَلًا»؛ او كسى است كه آسمانها و زمين را در شش روز
آفريد، و عرش او بر آب قرار داشت تا شما را بيازمايد كه كدام يك عملتان بهتر است». [2]
و آيه « «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ
إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»؛ من جن و انس را خلق نكردم
جز براى اين كه عبادتم كنند». [3]
و آيه « «ما يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ
عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ
عَلَيْكُمْ»؛ خدا نمىخواهد شما را به سختى دچار كند، بلكه
مىخواهد شما را پاكيزه سازد و نعمتش را بر شما تمام كند» [4] اشاره مىكند. [5]
يكى ديگر از دانشمندان اهل سنّت كه تعليل در احكام را پذيرفته و از آيات و
روايات اقامه دليل كرده است، «تاج الدين أبو
نصر عبد الوهاب سُبّكى» (م 771) مىباشد، او در
كتاب معروف خود رفع الحاجب عن مختصر ابن الحاجب در مورد بيان اهداف و مقاصد شريعت و تقسيمبندى مقاصد
مىگويد:
«مقاصد شريعت كه به خاطر آنها تشريع
شده است بر دو قسم است:
[1]. اعلام الموقّعين عن ربّ العالمين، ج 1،
ص 190- 187.