نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 363
هيئت كلمه است مانند: « «وَ
يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي
الْمَحِيضِ وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ ...»؛ اى پيامبر! از تو درباره حيض سؤال مىكنند، بگو: چيز زيانبار و
آلودهاى است؛ از اين رو در حالت قاعدگى، از زنان كنارهگيرى كنيد و با آنها
نزديكى ننمايد، تا پاك شوند». [1]
برخى قاريان «يَطهُرن» قرائت كرده كه به معناى قطع شدن خون دوران حيض است و
برخى «يطّهّرن» قرائت كرده كه به معناى «غسل كردن» است، بالطبع برخى از فقيهان
مانند فقهاى اماميّه و حنفيه قرائت اوّل را كه امروز متعارف است برگزيده و بر اساس
آن فتوا به جواز مباشرت شوهر با همسرش پس از انقطاع دَم و قبل از غسل، دادهاند. [2] و فقهاى مذاهب
ديگر بر اساس قرائت دوم فتوا به مشروع نبودن مباشرت قبل از غسل دادهاند. [3]
***
ب) اختلاف در نقل متن حديث
گاه اختلاف نقل متن يك حديث موجب اختلاف فتاواى فقيهان مىگردد. مانند:
1. شيوه تطهير ظرفى كه سگ از آن آب نوشيده.
مأخذ فتواى فقيهان در اين مسأله حديث نبوى است كه سه گونه نقل شده است:
الف)
عن أبي هريره إنّ رسول اللَّه صلى الله عليه و آله قال: «إذا شرب الكلب فى
إناء احدكم فليغسله سبع مرّات». [4]
ب)
عن أبي هريره إنّ رسول اللَّه صلى الله عليه و آله قال: «طهور إناءكم إذا ولغ
فيه الكلب أن يغسله سبع مرّات، اولاهنّ بالتراب». [5]
همين اختلاف در نقل منشأ اختلاف فتاواى فقيهان مذاهب اهل سنّت گشته، مثلًا:
مالكيه به استناد حديث اوّل «تتريب» يعنى خاك مال كردن ظرف را لازم نمىدانند، چنانكه حنفىها
نيز واجب ندانسته بلكه آن را مستحب شمردهاند. امّا شافعىها و حنبلىها به استناد
حديث دوم «تتريب» را لازم مىدانند. [6]
ج) فقهاى اماميّه معتقدند كه فقط سه مرتبه شستن لازم است كه اوّلين آن خاك
مالى است، زيرا احاديثى از ائمّه اهل بيت عليهم السلام [7] و نيز از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله
رسيده است كه دستور به سه مرتبه شستن دادهاند.
مانند:
قال النبيّ صلى الله عليه و آله: «إنْ ولغ الكلب فى إناء أحدكم فليهرقه و
ليغسله ثلاث مرّات». [8]
2. جمع نماز ظهر و عصر در اوّل ظهر (جمع تقديم) در سفر.