نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 364
گونه متفاوت نقل شده و موجب اختلاف فتاوا گشته است:
اوّل:
كان رسول اللَّه صلى الله عليه و آله إذا ارتحل قبل أن تزيغ الشمس أخَّر الظهر
إلى وقت العصر ثمّ نزل فجمع بينهما، فإن زاغت الشمس قبل أن يرتحل صلّى الظّهر ثمّ
ركب. [1]
دوم:
إنّ النبى صلى الله عليه و آله كان إذا ارتحل قبل أن تزيغ الشمس أخَّر الظهر
إلى وقت العصر ثمّ نزل فجمع بينهما، فإن زاغت الشمس قبل أن يرتحل صلّى الظهر و
العصر ثمّ ركب. [2]
بر اثر همين تفاوت متن حديث نبوى صلى الله عليه و آله شافعىها و مالكىها و
اهل مدينه به استناد حديث دوم قائل به جواز جمع تقديم و جمع تأخير در سفر شدهاند،
و حنابله ضمن فتوا به جواز جمع، عدم جمع را افضل دانستهاند و اوزاعى و امام مالك
به استناد حديث اوّل قائل به جواز جمع تأخير و عدم جواز جمع تقديم شدهاند. و حنفىها
براى مسافر هيچ كدام را جايز نمىدانند. [3]
فقهاى اماميّه قائل به جواز جمع تقديم و جمع تأخير براى مسافر و غير مسافر
شدهاند. آنان علاوه بر احاديث متعدّدى از ائمّه اهل بيت عليهم السلام كه تصريح به
جواز آن نمودهاند [4]، به
احاديث نبوى موجود در جوامع اهل سنّت نيز استدلال مىكنند. [5]
***
عامل هفتم: اختلاف در دلالت آيات و روايات و
فهم و تفسير آنها
يكى از عوامل اختلاف فتاواى مجتهدان تفاوت فهم و تفسير آنان نسبت به يك متن
قرآنى يا حديثى است، البتّه اين ترديد و اختلاف بىجهت نيست بلكه غالباً منشئى در
خود آن متن دارد، مجموعه اين گونه اختلاف برداشتها را وقتى بررسى كنيم چند منشأ
براى آنها در متون آيات و روايات مشاهده مىكنيم.
منشأ اختلاف در فهم و دلالت متون:
1. اشتراك لفظى
يك كلمه، مانند:
الف) اشتراك لفظى يك اسم
« «وَ الْمُطَلَّقاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ
ثَلاثَةَ قُرُوءٍ ...» [6]؛ زنان طلاق داده شده (جهت نگهدارى عدّه) سه «قرء» صبر
كنند».
[1]. مجمع الزوائد (هيثمى)، ج 2، ص 159؛ صحيح بخارى، كتاب تقصير الصلوة، باب 16، حديث 1112؛ فتح البارى، ج 2، ص 741.