نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 214
موضوعه خود اعمال مىكنند ولى آيا قوانينى كه بشر امروز در قرن بيست و يكم به
آنها دست يافته است، كاملترين قوانين بوده و نياز به تغيير و اصلاح ندارند؟
قانونگذاران، خود به اين سؤال پاسخ منفى مىدهند و معتقدند كه اصولًا هيچگاه
نمىتوان از قانون نهايى و كامل سخن گفت بلكه روند وضع قانون همچون ديگر تصميماتى
كه انسان در زندگى خود مىگيرند، روند آزمون و خطاست يعنى انسان راههاى مختلف را
مىآزمايد و پس از پى بردن به خطاى خود، آن را اصلاح مىكند سپس به آزمايش اصلاحات
خود مىپردازد تا خطاهاى آن را دريابد و اين مراحل پىدرپى تكرار مىشود. بدين
ترتيب بشر به عجز عقل خود از دستيابى به قانون كامل اعتراف مىكند.
پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله به عنوان پيامآور كاملترين دين و خاتم
اديان الهى آمده است تا غل و زنجير آرا و افكار باطل را از دست و پاى بشر باز كند
و به مدد وحى، عقل انسان را به سوى بهترين و كاملترين قوانين هدايت كند. چنان كه
قرآن كريم در وصف پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مىفرمايد: « «يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ
الْمُنْكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ
وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ»؛ آنان را به معروف دستور مىدهد و از منكر بازمىدارد،
اشياى پاكيزه را براى آنها حلال مىشمرد و ناپاكىها را تحريم مىكند و بارهاى
سنگين و زنجيرهايى را كه بر آنها بود (از دوش و گردنشان) بر مىدارد». [1]
از نظر عقلى نيز كاملًا واضح است كه هيچ كس به جز خالق انسان كه به تمامى
جزئيات وجود او و مبدأ و معادش آگاهى دارد نمىتواند قانون كاملى براى وى تنظيم
كند كه دربردارنده سعادت دنيا و آخرت او باشد.
به عبارت ديگر عقل درك مىكند كه يك قانونگذار كامل بايد داراى خصوصياتى باشد:
1. علم وسيع و همه جانبه به انسان و ويژگىهاى جسمى و روحى او و راهى كه سعادت
وى را تأمين مىكند.
2. عدم بخل از ارائه راه سعادت به انسان.
3. ترجيح ندادن منافع خود يا منافع فردى و گروهى و به تعبير ديگر رعايت عدالت
به طور كامل.
واضح است كه اين خصوصيات به طور كامل فقط در خداوند متعال وجود دارد و لذا
تنها اوست كه صلاحيت وضع قوانين ثابت و دائمى را براى انسان دارا مىباشد. چنان كه
در قرآن كريم فرموده است:
سؤال مهمّى كه در اين زمينه قابل طرح است اين است كه با توجّه به تحولاتى
كه در زندگى انسان و نيازهاى او در طول قرون و اعصار پيدا مىشود و با عنايت به
حوادث بىشمارى كه براى انسان پيش مىآيد، چگونه قوانين ثابت و محدود شرعى