نام کتاب : حيله هاى شرعى و چاره جويى هاى صحيح نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 46
المدارك أنه
المشهور و عن الروض نسبته إلى فتوى الأصحاب» [1].
نتيجه اين كه
تأخير نماز تا تنگى وقت و سپس انجام آن با تيمّم شرعا جايز نيست، و چنين شخصى
مرتكب معصيت شده، زيرا با استفاده از مقدّمه حرام چارهجويى كرده است.
2- حكم
وضعى
اگر مكلّف
نمازش را تأخير انداخت، و در تنگى وقت، كه زمان كافى براى وضو گرفتن نبود، تيمّم
كرد و نماز را خواند، يا به هنگام سحر ماه مبارك رمضان غسل جنابت را به تأخير
انداخت و در تنگى وقت، كه زمان كافى براى غسل نداشت، تيمّم بدل از غسل جنابت كرد و
روزه گرفت، صرفنظر از اين كه مرتكب معصيت شده، آيا نماز و روزهاش صحيح مىباشد؟
يا باطل است و نياز به قضا دارد؟
حق اين است
كه تيمّم چنين شخصى صحيح، و نماز و روزهاش مجزى است و نيازى به قضا ندارد، زيرا
اطلاقات ادلّه تيمّم شامل مورد بحث مىشود. از جمله اين اطلاقات آيه ششم سوره
مائده است.