پراهمّيتى را
دارند و همچنين كسى كه سلاح در دست دارد و در برابر حضرت مهدى عليه السلام با
مخالفان حكومت صلح و عدالتش مىجنگد، بايد آمادگى فراوان روحى، فكرى و رزمى داشته
باشد، نتيجه اين كه:
مفهوم
انتظار، منتظران را از دو سو به مبارزه با فساد دعوت مىكند.
3- انتظار به
معناى آماده باش كامل
آنهايى كه
انتظار قيام يك مصلح جهانى را مىكشند، معتقدند انتظار انقلاب، دگرگونى و تحوّلى
را دارند كه وسيعترين و اساسىترين انقلابهاى انسانى در طول تاريخ بشر است،
انقلابى كه بر خلاف انقلابهاى اصلاحى گذشته جنبه منطقهاى نداشته و اختصاص به يك
جانب از جوانب زندگى ندارد، بلكه علاوه بر اين كه عمومى و همگانى است، همه شئون و
جوانب زندگى انسانها را اعمّ از فرهنگى، سياسى، اقتصادى و اخلاقى در بر مىگيرد.
البتّه در
اين جا كارى با اين موضوع نداريم كه براى چنين انتظارى از نظر عقيدتى چه دليلى در
دست داريم، زيرا هدف در اين بحث تنها بررسى نتايج و آثار چنين عقيده و چنان
انتظارى است كه آيا به راستى آن چنان كه پارهاى از ماترياليستها و كمونيستها
مىپندارند، جنبه تخديرى دارد يا حركتآفرين است و اصلاحگر؛ اگر چه از نظر ما اصل
قضيّه هم به ثبوت رسيده و قانون «تكامل» و
«نظم» كه دو قانون مسلّم در عالم حيات و جهان هستى مىباشد، آن را اثبات
مىكند كهجاى شرح آن نيست، و از موضوع بحث ما خارج است.
همان طور كه
اشاره كرديم انتظار، از دو عنصر نفى و اثبات تركيب شده است، اكنون در اين جا اضافه
مىكنيم كه در هر انقلاب و تحوّلى نيز دو جنبه وجود دارد: