نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 422
گرديد، ولى با توجّه به تكلّفاتى كه اين تفسير دارد و تناسب چندانى با
جملههاى قبل در آن ديده نمىشود، تفسير اوّل صحيحتر به نظر مىرسد.
در پايان اين سخن مىفرمايد: «من در كنار جادههاى گمراه كننده ايستادم تا شما
را به طريق حق رهنمون شوم، در آن هنگام كه گرد هم جمع مىشديد و راهنمايى نداشتيد
و تشنه رهبر شايستهاى بوديد و براى پيدا كردن اين آب حيات، تلاش مىكرديد و به
جايى نمىرسيديد» (اقمت لكم على سنن الحقّ فى جوادّ [1] المضلّة [2]، حيث تلتقون
و لا دليل، و تحتفرون و لا تميهون [3]).
در حقيقت امام (ع) آنان را در عصر «عثمان» مخصوصا سالهاى آخر عمر او، تشبيه به
مسافرانى مىكند كه راه را گم كرده و در بيراهه گرفتار شده و از تشنگى مىسوزند و
جاى جاى زمين را براى رسيدن به آب حفر مىكنند و به آب دست نمىيابند، ولى امام
(ع) به يارى آنها مىآيد، به صراط مستقيم هدايتشان مىكند و از سرچشمه هدايت
سيرابشان مىسازد.
به آنها توجّه مىدهد كه اگر در آن دوران تاريك و طوفانى من نبودم چه مشكلات و
گرفتاريهاى عظيم دينى و دنيوى دامانتان را مىگرفت.
نكتهها
1- ديد باطن!
امام (ع) در اين جا به نكته مهمّى اشاره فرموده است و آن اين كه: «صفاى دل و
صدق نيّت از اسباب بصيرت و روشنبينى است» مؤمنان پاكدل، مسائلى را
[1] «جوادّ» جمع «جادّه» به معناى
راههاى بزرگ و وسيع است.
[2] «مضلّه» از ماده «ضلال» به معناى
جايى است كه انسان را به گمراهى مىكشاند.
بنا بر اين «جوّاد المضلّة» به معناى راههاى ناشناخته و گمراه كننده است.
[3] «تميهون» از ماده «موه» (بر وزن
نوع) به معناى آبدار شدن و آب دادن است و كلمه «ماء» از همين واژه گرفته شده است و
«اماه» به معناى رسيدن به آب است. بنا بر اين «لا تميهون» يعنى به آب نمىرسيد (هر
چند تلاش براى كندن چاه مىكنيد).
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 422