نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 214
كردند» (لَمّا بدّل اكثر خلقه عهد اللّه اليهم
فجهلوا حقّه و اتّخذوا الانداد [1] معه و اجتالتهم [2] الشّياطين عن معرفته و اقتطعتهم عن عبادته).
در حقيقت، عدم شناخت آنها نسبت به خدا سبب شد كه در درّه هولناك شرك سقوط كنند
و شياطين، اطراف آنها را بگيرند و از عبادت و اطاعت خدا را باز دارند.
در اين كه منظور از اين عده و پيمان الهى چيست، بسيارى از شارحان نهج البلاغه
آن را اشاره به پيمان عالم ذر- با تمام گفتگوهايى كه در اطراف آن است- مىدانند
ولى ممكن است آن را اشاره به پيمان فطرت بدانيم كه در جملههاى بعد، از كلام مولا
نيز، سخن از آن به ميان آمده است [3] و به تعبيرى ديگر، خداوند، انسان را بر فطرت پاك آفريده كه
در درون ذاتش با حقيقت توحيد آشناست، به نيكيها علاقمند و از بديها بيزار است. اگر
اين فطرت، پاك باقى مىماند چه بسا الطاف الهيّه، همه انسانها را به سوى كمال
رهنمون مىشد و پيامبران، كمك كاران و ياوران آنها در اين راه بودند و بار
مسئوليّت آنان بسيار سبك مىشد ولى انحراف از فطرت چه از جهت معارف توحيدى كه
نتيجه آن گرايش به شرك و بتپرستى شد و چه از جهت عملى كه نتيجهاش تسليم هوا و
[1] «انداد» جمع «ندّ» (بر وزن ضدّ)
به معناى مثل است ولى ريشه اصلى آن به طورى كه مقاييس و ديگران مىگويند به معناى
جدايى و فرار كردن و مخالفت است. به همين دليل، ارباب لغت گفتهاند «ندّ» به هر
گونه مثل گفته نمىشود بلكه به مثلى گفته مىشود كه در آثار و اعمال، راه مخالف را
مىپويد همانند انسانى كه مثل انسان ديگر است، ولى با او در حال جنگ مىباشد.
[2] «اجتال» از مادّه «جولان» به
معناى دوران است و در كلام امام (ع) چون با «عن» ذكر شده، مفهومش جولان دادن و
بازگرداندن از چيزى است و ممكن است اين معنى در مفهوم آن افتاده باشد كه هر زمان
آنها را به سويى مىبرد.
[3] در بحثهاى مربوط به عالم ذر اين
احتمال ذكر شده است كه ممكن است تفسير آن، همان مسائل فطرى و استعدادهاى الهى باشد
كه خداوند در نهاد بشر قرار داده است. براى شرح بيشتر به تفسير نمونه، جلد هفتم،
صفحه 4 مراجعه فرماييد.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 214