نام کتاب : بررسى طرق فرار از ربا نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 87
بخوبى درك
مىكند.» [1] (نتيجه اين كه پذيرش راههاى فرار مزبور دور از
انصاف و حقيقت است).
سومين مشكل
اين روايات- كه راههاى فرار از ربا را تجويز مىكند، روايات معارضى است كه
حيلههاى شرعى را باطل مىداند و طبق اين روايات مسلمانان از اين كار نهى شدهاند.
الف: سيّد
رضى، در نهج البلاغه، به نقل از حضرت على عليه السّلام كلامى را از حضرت رسول صلّى
اللّه عليه و آله و سلّم خطاب به حضرت على عليه السّلام چنين نقل مىكند: «يا علىّ
انّ القوم سيفتنون باموالهم- الى ان قال- و يستحلّون حرامه بالشّبهات الكاذبة و
الاهواء السّاهية فيستحلّون الخمر بالنّبيذ و السّحت بالهديّة و الرّبا بالبيع؛
(پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود:) اى على! مسلمانان در آينده، بوسيله
اموالشان امتحان مىشوند .... آنها حرام خدا را با شبهات دروغين و هوى و هوسهاى
بدون مطالعه، حلال مىكنند (در اين راستا دست به سه كار مىزنند) شرابخوارى را با
تغيير نام آن به «نبيذ» حلال مىشمرند، و رشوهخوارى را به بهانه هديّه تجويز
مىكنند، و (بالاخره) ربا را در شكل و هيئت بيع و معامله انجام مىدهند (و با
حيلههاى شرعى اقدام به رباخوارى مىكنند).» [2]
سؤال: چگونه
شراب را به وسيله «نبيذ» حلال مىكنند؟
جواب: از
برخى احاديث استفاده مىشود كه وقتى پيامبر