نام کتاب : خرد گرايى در قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 93
خداوند، عقل است.
185. امام كاظم عليه السلام- به هشام بن حكم-: اى هشام! خداوند، دو حجّت بر مردم دارد:
حجّت آشكار و حجّت پنهان. حجّت آشكار، رسولان، پيامبران و اماماناند، و حجّت پنهانْ عقلهايند.
186. امام كاظم عليه السلام: اى هشام! خداوند تبارك و تعالى حجّتها را با عقلْ بر مردم تمام كرد و پيامبران را با سخن يارى رساند و با براهين، آنان را با ربوبيّت خويش آشنا ساخت.
187. ابويعقوب بغدادى: ابنسكّيت به امام رضا عليه السلام عرض كرد: «... به خدا سوگند، مانند شما كسى را نيافتم؛ امروزه حجّت خداوند بر مردم چيست؟». فرمود:
«خرد؛ با آن راستگويان بر خداوند شناخته شده، تصديق مىشوند و دروغگويان، شناسايى شده، تكذيب مىشوند». ابويعقوب مىگويد كه ابنسكّيت گفت: «به خدا سوگند، همين پاسخ [واقعى] است».
3/ 4 نقش خرد در حسابرسى اعمال
188. امام على عليه السلام: خداوند، بندگان را به اندازه عقلى كه در دنيا به آنان عطا كرده، حسابرسى مىكند.
189. امام باقر عليه السلام- به هنگام ياد كردن پارهاى از آنچه بر موسى بن عمران عليه السلام فرود آمد-: بر او وحى فرود آمد... آنگاه، خداوند فرمود: «به اندازه عقلى كه به بندگانم دادم، آنان را حسابرسى مىكنم».
190. امام باقر عليه السلام: خداوند، در روز رستاخيز به اندازه عقلى كه به بندگان بخشيده، آنان را در حسابرسى مورد موشكافى قرار مىدهد.
نام کتاب : خرد گرايى در قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 93