نيز برخى، كلام نجاشى را در شرح حال ابو يعلى درباره كتابهاى: التكملة و الموجز فى التوحيد، مؤيّد اين مطلب دانستهاند؛ زيرا معتقدند كه كلام وى (موقوف على التمام[1]) بر اين نكته دلالت دارد كه ابو يعلى به هنگام تأليف رجال النجاشى زنده بوده و نجاشى رحمه الله از وى تمام كردن كتابها را انتظار داشته است.[2] نظريّه سوم. [محقّق] شوشترى، عبارت الفهرست نجاشى را صحيح، و عبارت خلاصة الأقوال علّامه را اشتباه مىداند.
وى گزارش علّامه را در مورد تاريخ ولادت و وفات نجاشى، به فردى ديگر مربوط مىداند كه احتمالًا در نام و كنيه با نجاشى رحمه الله مشترك بوده است. او احتمال اشتباه شدن نجاشى با ابو العبّاس احمد بن نوح سيرافى را قريب مىشمارد. بيان وى و نيز دلايل بعيد بودن آن در بحث ولادت نجاشى گذشت[3].
آنچه در تحقيق تاريخ وفات نجاشى به نظر مىرسد، اين كه: تاريخ وفات نجاشى، همان سال 450 ق است، مگر آن كه دليلى بر خلاف آن يافت شود؛ و تاريخ 463 ق درباره وفات ابو يعلى، اگرچه ظاهراً درست است، ولى از خطوط الحاقى به كتاب نجاشى است.[4]
خاندان نجاشى
خاندان نجاشى، از جمله خاندانهايى است كه در كوفه مىزيسته و در آن شهر، شناختهشده بودهاند. از اين خاندان، عالمان و مصنّفان و راويان حديث، از عصر عبد اللَّه نجاشى تا عصر مؤلّف رجال النجاشى، وجود داشتهاند.[5]