اگر آنان وقتى به خود ستم كرده بودند، پيش تو مىآمدند و از خدا آمرزش مىخواستند و پيامبر نيز براى آنان، طلب آمرزش مىكرد، قطعاً خدا را توبهپذير مهربان مىيافتند.
اگر طلب شفاعت از پيامبر صلى الله عليه و آله و واسطه قرار دادن ايشان براى طلب آمرزش از خدا، شرك بود، گناهكاران، خدا را توبهپذير مهربان نمىيافتند، زيرا خدا مسلّماً شرك ورزيدن نسبت به خود را نمىبخشايد:
هر كس شفاعت پسنديده كند، براى وى از آن، نصيبى خواهد بود.
اين آيه، شفاعت نيكوى مؤمنان در حقّ همديگر را جايز و پسنديده مىداند. اگر توسّل به شفيع، شرك بود، خداى متعال، بدان اذن نمىداد و نمىفرمود: «يَكُن لَّهُ نَصِيبٌ مّنْهَا».
2. مسئله توسّل
وهّابيان مىگويند: توسّل به مردگان، از جمله كسانى كه شأن و منزلت والاى آنان نزد خدا ثابت است و واسطه قرار دادن آنان براى رفع نيازها، جايز نيست؛ زيرا خطاب به معدوم، از نظر عقل، زشت است، چون مُرده، دعاى شما را نمىشنود و اگر بشنود، توان اجابت ندارد و از سوى ديگر، اين كار شرك است.[4]