اللَّه صلى الله عليه و آله إلا أنا...».[1] همچنان كه در شرح حال برسى گفته شد، رجالپژوهان و كتابشناسان، به كتاب مشارق الأنوار، به ديده ترديد نگريسته و آن را افراطى و چه بسا غلوآميز دانستهاند.
شيخ حرّ عاملى مىنويسد:
و فى كتابه إفراط و ربما نسب إلى الغلو.[2] علّامه مجلسى، در يادكرد مصادر بحار الأنوار، از دو كتاب برسى ياد كرده و درباره آنها مىنويسد:
بر آنچه او به تنهايى نقل كرده، اعتماد نمىكنم؛ چرا كه دو كتاب او مشتمل بر مطالبى است كه موهم خبط و خلط و ارتفاع (غلوّ) است.[3] افندى نيز به تأييد سخنان شيخ حرّ عاملى و علّامه مجلسى پرداخته و مىنويسد:
تأمّل، كاوش و جستجو در تأليفات برسى، بيانگر كلام استاد استناد (علّامه مجلسى) و شيخ معاصر (شيخ حرّ عاملى) درباره غلوّ و ارتفاع در آثار اوست، البته نه به مرتبه الوهيت و مانند آن.[4] نويسنده روضات الجنّات، بيش از ديگران به او تاخته است.[5] سيّد محسن امين نيز جزو منتقدان برسى است.[6] مامقانى، پس از نقل كلام شيخ حُرّ مىنويسد:
من راجع كتابه يتحقّق غاية بعيدة من الغلو منه.[7] در اين ميان، علّامه امينى، به دفاع از برسى پرداخته و به نقدها پاسخ گفته است.[8]