responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحكيم خانواده از نگاه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 13

و خانواده اشتراكى كُمونى‌[1] و نيز زمينه‌سازى نظرى در جهت تقدّس‌زدايى از خانواده، برنامه‌ريزى براى گسترش عكس‌ها و فيلم‌هاى ضدّ اخلاقى در جامعه و زمينه‌سازى علمىِ فرهنگ تقدّس زدايى از خانواده، اصلى‌ترين عوامل فروپاشى خانواده به شمار مى‌روند.

هدف از تشكيل خانواده‌

از نگاه كسانى كه براى خانواده قداست قائل نيستند، هدف اصلى از تشكيل خانواده، بهره‌گيرى از تمتّعات جنسى است؛ بلكه در بسيارى از موارد، هدفى جز اين وجود ندارد؛ اما از نگاه قرآن و احاديث اسلامى، تشكيل خانواده،


[1] كمون‌ها، خانواده‌هاى گروهى‌اى هستند كه با وجود عنصر تخالف جنسى، عنصر اختصاصى بودن را ندارند و همه گروه، يك خانواده به شمار مى‌رود. از اين رو، همه زنان، همسر همه مردان دانسته مى‌شوند و همه مردان، شوهر همه زنان، و فرزندان نيز فرزندان گروه هستند و مسؤوليت نگهدارى از آنان برعهده همه است.

از نيمه‌هاى قرن نوزدهم ميلادى به اين سو و اخيرا از دهه 1960 م، تحت تأثير برخى ديدگاه‌هاى افراطى، كمون‌ها)Communtites ( به عنوان جايگزين خانواده به تدريج به صحنه آمدند و طرفدارانى را از ميان جوانان غربى به خود، جذب كردند. اين اجتماعات اشتراكى( سوسياليستى)، مشتمل بر تعدادى از مردان و زنان بودند كه با يكديگر ارتباط جنسى مشترك داشتند و روش زندگى آنها، از ديدگاه نظريّه‌پردازانشان، نوعى بازگشت به طبيعت و احياى مجدّد كمون‌هاى اوّليه ما قبل تاريخ، تلقى مى‌شد. نفى هر گونه سلطه و قدرت در روابط زن و مرد و نفى احساس مالكيت و رقابت، از انگيزه‌هاى اصلى مخالفت اين گروه‌ها با نهاد خانواده و گرايش آنان به اين الگوى جديد بود. كيبوتص‌ها نيز در فلسطين اشغالى با انگيزه‌هايى مشابه و به عنوان جايگزينى براى الگوى خانواده خصوصى و مادرْ محور كه در جامعه سنتى يهود، رواج داشت، پديد آمدند.

اهميت و اعتبار اجتماعى كمون‌ها ديرى نپاييد؛ زيرا اين الگو در دستيابى به اهداف مورد نظر، توفيق چندانى كسب نكرد. در دو همه اخير، حركتى تدريجى به سمت پذيرش هنجارها و ويژگى‌هاى ساختارى خانواده سنّتى در اين اجتماعات اشتراكى مشاهده مى‌شود.

نام کتاب : تحكيم خانواده از نگاه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 13
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست