responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جبر و اختيار نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 54

او مخلوق و مقدور خدا است و در غير اين صورت به تبعيض بى جهت قائل شده ايم».[1]

2. راه نقلى

اشعرى به دو گروه از آيات استناد جسته است:

1. آياتى كه عمل انسان را مخلوق خدا معرفى مى كند آنجا كه مى فرمايد:

(وَاللّهُ خَلَقَكُمْ وَما تَعْمَلُونَ)(صافات/96).

«خدا شما را و آنچه را عمل مى كنيد، خلق مى كند».

2.آياتى كه خالقيت را فقط از آن مى داند و بس مانند:

(قُلِ اللّهُ خالِقُ كُلِّ شَىء وَهُوَ الواحِدُ القَهّارُ) (رعد/16).

«او آفريننده همه چيز است. او يگانه و غالب است».[2]

اكنون لازم است هر دو نوع استدلال را مورد بررسى قرار دهيم و در اينجا به طور اجمال يادآور مى شويم كه: ما با متن هر دو استدلال كاملاً موافقيم ولى نتيجه اى كه از آن گرفته شده، باطل است.

تحليل دليل عقلى اشاعره

درباره انحصار خالقيت به خدا و اين كه آفريدگارى جز او نيست وافعال


[1] تلخيص محصل، ص 298; اربعين رازى، ص 232; شرح مواقف، ج8، ص 60; شرح مقاصد، ج2، ص 127; شرح تجريد قوشچى، ص 410.

[2] اللمع، ص 62.

نام کتاب : جبر و اختيار نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 54
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست