«اسباب بصيرت از جانب خدا به سوى شما آمده است هر كس بصيرت يابد به سود او است و هر كس كور بماند به ضرر او است و من نگهبان شما از عذاب خدا نيستم».
2. (لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَة وَيَحْيى عَنْ بَيِّنَة وَإِنَّ اللّهَ لَسَميعٌ عَليمٌ)(انفال/42).
«تا آن كس كه هلاك شدنى است پس از اتمام حجت هلاك شود، و آن كس كه شايسته زندگى است با اتمام حجت زنده بماند».
3. (إِنّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمّا شاكِراً وَإِمّا كَفُوراً) (دهر/3).
«ما او را به (نشانه هاى ايمان و كفر) هدايت كرديم او يا سپاسگزار است و يا كافر به نعمت».
4. (مَنِ اهْتَدى فَإِنَّما يَهْتَدى لِنَفْسِهِ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها)(اسراء/15).
«هركس هدايت پذيرد به سود خويش هدايت پذيرفته و هر كس گمراه شود به ضرر خويش گمراه شده است.
5. (كُلُّ امْرئ بِما كَسَبَ رَهينٌ)(طور/21).
«هر فردى در گرو عملى است كه به دست آورده است».
6. (إِنّما تُجْزَوْنَ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ)(طور/16).
لازم به يادآورى است كه ما در يكى از فصلهاى آينده، ديدگاه قرآن را درباره اصل اختيار بيان خواهيم كرد.
احاديث خاندان رسالت
الف: بنا به عقيده جبر، تكليف انسان بر ترك گناه، تكليف به چيزى