نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا جلد : 1 صفحه : 52
عواطف، قضاوتها و نگرش هايى كه در
مسائل مختلف دارند، بر اساس معيارهايى است كه در خانواده آموخته و ديدگاه مثبت و
منفى را در آن كانون دريافت داشته است.[1]
از سقراط قبل از محاكمۀ تاريخى اش پرسيدند: بزرگترين آرزوى تو چيست؟ او پاسخ داد: آرزو دارم
بتوانم بر بلندترين قله كوه آتن صعود كنم و از آنجا مردم را مخاطب قرار دهم كه هان
اى مردم! همچنان كه به فكر سير كردن شكم فرزندان خود هستيد و همان گونه كه به فكر
پوشاندن تن آنها هستيد، به فكر پرورش مغز و انديشۀ آنان
نيز باشيد و تلاش نماييد با تربيت درست راه سعادت و خوشبختى را به آنان نشان
دهيد.»[2]
اسلام نيز تعليم قرآن را مهمترين وظيفۀ والدين مىداند چنانكه على (ع) از رسول اكرم 6 نقل مىكنند كه فرمود:
فرزندان خود را به سه خصلت تربيت كنيد؛ دوست داشتن پيامبر اكرم 6، دوست داشتن
اهل بيت او و تلاوت قرآن و بدانيد كه اهل قرآن روز قيامت در سايه عرش الهى خواهند
بود. روزى كه هيچ سايهاى جز آن وجود نخواهد داشت.
و در جاى ديگر رسول اكرم 6 مىفرمايد:
«خيركم من تعلّم القران و علمه»؛ بنابراين مىتوانيم بگوييم كه يكى از آسيبهاى
جدى خانواده بى توجهى به امر آموزش فرزندان است كه بسيارى از مشكلات خانوادهها،
ناشى از عدم شناخت وظايف، راههاى برقرارى ارتباط و روش حل مسئله است. آموزش اهداف
و ارزشها و توجه به ارزشهاى فرهنگى و دينى، مهارتهاى زندگى و فنون تنظيم وقت و
تعيين اولويتها و برنامهريزى، مسائل دينى و اعتقادى و... همه در حل مشكلات
خانواده نقش چشمگيرى دارد. مسئوليت اين مهم در خانواده به عهده والدين به ويژه پدر
خانواده است و بى توجهى به آن ناهنجاريهاى متعدد رفتارى و اجتماعى را به دنبال
خواهد داشت.
مسئوليتپذيرى
از آنجا كه خانواده واحد بنيادى جامعه
است، همۀ قوانين و مقررات و برنامههاى اجتماعى بايد در جهت صيانت و پاسدارى از
حريم خانواده بر پايۀ حقوق و اخلاق اسلامى باشد و به
[1]
برای مطالعه بیشتر ر.ک: به نجاتی، حسین،
نقش تربیتی پدر در خانواده، ص61.