نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا جلد : 1 صفحه : 29
كس فرمان خدا و رسول و احكام قرآن را
فرو گذارد و بر رأى خويش عمل كند، بدعتگذار يا از «اصحاب الاهواء» است. بدعت،
افزون بر عبادات و امور شخصى، مىتواند به عرصههاى ديگر نيز راه يابد و زندگى
اجتماعى انسان را نيز هدف گيرد. برخى بدعت را مقابل «سنّت» قرار دادهاند. قرآن
نيز از بدعت سخن گفته و به صراحت آن را نكوهيده است؛ مثلاً رهبانيت يا ترك دنيا در
ميان نصارى را بدعت دانسته است.[1]
براساس مطالب فوق بدعت يكى از آسيبهاى
اعتقادى در اسلام به شمار مىآيد و از افعال حرام است. حال ممكن است اين آسيب
اعتقادى به زندگى خانوادهها كشانده شود و به گونههاى مختلف موجبات از هم
پاشيدگى، اختلاف و كشمكش خانوادهها را فراهم نمايد؛ مثلاً بيان برخى مسائل فقهى و
شرعى كه اصلاً در دين وجود ندارد توسط بعضى از افراد بىتخصص و غير عالم و پذيرش
آن در خانواده توسط خانم خانه و بدنبال آن ايجاد مخالفت و كشمكش توسط شوهر و ديگر
اعضاى خانواده، مشكلزا مىشود كه در صورت شدت گرفتن، امكان به خطر افتادن نظام
خانواده را مىتواند به دنبال داشته باشد.
بنابراين خانوادهها همواره بايد مواظب
باشند معارف اسلامى و احكام شرعى و اعتقادى خود را از منابعى دريافت نمايند كه
مورد اعتماد و وثوق بوده و اهل علم و فضل باشند و از پذيرش مسائل شرعى، اعتقادى و
فقهى خود از غير اهل پرهيز نمايند.
شبهات كلامى
برخى از شبهات كلامى و اعتقادى نيز
مانند «پلوراليسم دينى»[2]
يا كثرت گرايى «شبهات عدل» به معناى عدم ناسازگارى وجود مرگ، تفاوتهاى ميان
موجودات، فقر و آفتها، مصيبتها، بلاياى طبيعى و مكافات دنيايى، كه در جاى خود در
مباحث كلامى به همۀ آنها پاسخ داده شده است، به جهت ضعف علمى و ناتوانى از توجيه مسائل يا
پديدهها، نيز مىتواند در خانوادهها آسيبهاى جدى ايجاد نمايد و ميان والدين با
يكديگر و يا آنها با
[1]
محمد خطیبی کوشکک و دیگران، فرهنگ شیعه، ص154-153.