نام کتاب : نهضت انتظار نویسنده : حیدری، احمد جلد : 1 صفحه : 75
كسى را رهبرى مىسزد كه كفايت داشته باشد. «1» بنابر روايت، روزى ابوذر از پيامبر خدا (ص) خواست كه او را به ولايت منطقهاى بگمارد. رسول خدا (ص) فرمود: اى ابوذر! ولايت و حكومت، امامت است و تو را توانايى برداشتن آن نيست و [حكومت] سبب خوارى و پشيمانى در قيامت مىگردد مگر براى كسى كه از عهدهاش برآيد و حقش را ادا كند. «2» وظايف و اختيارات حاكم در دوران غيبت امام خمينى (قدس سرّه) حكومت اسلامى را حكومت قانون- يعنى قانون اسلام- دانسته است؛ قانون بر همه حكومت مىكند و حتى رهبر جامعه اسلامى نيز موظف است از آن پيروى كند. حاكم بايد در چارچوب احكام دين و مصلحت نظام و مسلمانان اعمال قدرت كند. امام خمينى (ره) در بيان اختيارات حاكم اسلامى مىگويد: حكومت به معناى ولايت مطلقهاى است كه از جانب خدا به نبى اكرم (ص) واگذار شده و اهم احكام الهى است و بر جميع احكام فرعيه الهى تقدم دارد ... اگر اختيارات حكومت در چارچوب احكام فرعيه الهيه است بايد عرض حكومت الهيه و ولايت مطلقه مفوّضه به نبى اسلام (ص) يك پديده بى معنا و محتوا باشد. اشاره مىكنم به پيامدهاى آن كه هيچ كس نمىتواند ملتزم به آنها باشد مثلًا خيابان كشىها كه مستلزم تصرف در منزلى يا حريم آن است در چارچوب احكام فرعيه نيست. نظام وظيفه و اعزام الزامى به جبههها و جلوگيرى از گرانفروشى، قيمت گذارى، جلوگيرى از پخش مواد مخدّر و منع اعتياد به هر نحو غير مشروبات الكلى، حمل اسلحه به هر نحو كه باشد و صدها امثال آن كه از اختيارات دولت است ... بايد عرض كنم حكومت كه شعبهاى از ولايت مطلقه رسولاللَّه (ص) است يكى از احكام اوليه است و مقدم بر تمامى احكام فرعيه حتى نماز و روزه و حج است. حاكم
نام کتاب : نهضت انتظار نویسنده : حیدری، احمد جلد : 1 صفحه : 75