responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نهضت انتظار نویسنده : حیدری، احمد    جلد : 1  صفحه : 76
مى‌تواند مسجدى يا منزلى را كه در مسير خيابان است خراب كند و پول منزل را به صاحبش رد كند. حاكم مى‌تواند مساجد را در موقع لزوم تعطيل كند و مسجدى كه ضرار [موجب ضرر اسلام و مسلمانان‌] باشد درصورتى‌كه رفع بدون تخريب نشود، خراب كند. حكومت مى‌تواند قراردادهاى شرعى را كه خود بامردم بسته است، در موقعى كه آن قرار داد مخالف مصالح كشور و اسلام با شد يك جانبه لغو كند و مى‌تواند هر امرى را چه عبادى و يا غير عبادى كه جريان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامى كه چنين است، جلوگيرى كند. حكومت مى‌تواند از حج كه از فرايض مهم است، در مواقعى كه مخالف صلاح كشور اسلامى دانست، موقتاً جلوگيرى كند. «1» بنابراين سخن بنيان گذار جمهورى اسلامى و ديگر سخنان ايشان، اختيارات حاكم و حكومت اسلامى بسيار گسترده است و هرآنچه به مصلحت نظام و مسلمانان وابسته باشد، در حوزه اختيارات حاكم و حكومت اسلامى است.
گفتنى است كه اين اختيارات، در حقيقت اختيارات مجموعه حاكم و حكومت اسلامى است و حكومت اسلامى و حاكم اسلامى يك كل تجزيه ناپذيرند. حكومت- يعنى مجموعه اجزاى نظام- بدون حاكم و حاكم بدون حكومت تصورناپذير است.
قواى مختلف حكومت اعم از قوه اجرايى، قانونگذارى و قضايى زير مجموعه هايى هستند كه تحت نظر و اشراف حاكم و رهبر به اجراى وظايف مى‌پردازند. در حقيقت، رهبر است كه به اجزاى نظام مشروعيت مى‌بخشد. اگر فقيه جامع شرايط در رأس حكومت باشد و نظارت و اشراف داشته باشد، حكومت مشروع است و اجزاى آن حق دارند در جان و مال مسلمانان تصرف كنند و اداره امور را در دست گيرند و البته بايد طبق احكام اسلام و مصالح مسلمانان پيش روند. اگر در رأس حكومت چنين حاكمى نباشد، فعاليت‌هاى اجزاى حكومت مشروعيت ندارند، هرچند مفيد و صحيح باشد.
همه فعاليت‌هايى كه قواى نظام اسلامى بنا بر قانون و مصالح جامعه انجام مى‌دهند، در حقيقت به وسيله حاكم اسلامى صورت گرفته‌اند. حاكم اراده خود را به وسيله قواى مختلف اجرا مى‌كند.


نام کتاب : نهضت انتظار نویسنده : حیدری، احمد    جلد : 1  صفحه : 76
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست