نام کتاب : نهضت انتظار نویسنده : حیدری، احمد جلد : 1 صفحه : 74
2- عدالت: عدالت ملكه و حالتى روحى و معنوى است كه با وجود آن انسان از گناه در امان مىماند. امام (قدس سرّه) در تعريف عدالت مىگويد: عدالت حالتى نفسانى و روحى است كه انسان را بر ملازمت تقوا وا مىدارد و از ارتكاب گناهان كبيره و اصرار بر گناهان صغيره و بلكه بنا به قول قوىتر از ارتكاب گناهان صغيره و حتى بالاتر از ارتكاب اعمالى كه- گرچه گناه نيستند ولى- بر بى مبالاتى فاعل آنها دلالت دارند، باز مىدارد. «1» بنابر نظر فقهاى شيعه عدالت حتى در قاضى و امام جماعت شرط است. پس شرط بودن آن به خصوص مراتب بالايش در حاكم و رهبر جاى شگفتى ندارد. كسى كه از خدا نافرمانى كند و به حرام و گناه در لغزد، ظالم و فاسق است و حق رهبرى ندارد. و مردم نيز حق ندارند از او فرمان بپذيرند. پيامبر خدا (ص) مىفرمايد: خداوند تبارك وتعالى فرموده است: قطعاً عذاب مىكنم هر مسلمانى را كه به ولايت ستمگر گردن نهد اگر چه خود نيكوكار و متقى بوده باشد. «2» و امام خمينى (قدس سرّه) مىفرمايد: قانون دانى و عدالت از نظر مسلمانان شرط و ركن اساسى است ... زمامدار بايستى از كمال اعتقادى و اخلاقى برخوردار و عادل باشد و دامنش بهمعاصى آلوده نباشد. كسى كه مىخواهد حدود جارى كند يعنى قانون جزاى اسلام را به مورد اجرا بگذارد، متصدى بيت المال و خرج و دخل مملكت شود و خداوند اختيار اداره بندگانش را بهاو بدهد، بايد معصيت كار نباشد. «3» 3- تدبير و كاردانى: رهبر بايد قوه تصميمگيرى، شجاعت، كياست و قوّت قلب داشته باشد تا بتواند در مواقع مهم تصميم بگيرد و كشور را از بحرانها بيرون برد. امام على (ع) فرموده است: نهضت انتظار 80 فهرست منابع
نام کتاب : نهضت انتظار نویسنده : حیدری، احمد جلد : 1 صفحه : 74