اين نظر، بايد داراى سنن و قوانينى باشد كه در پرتو عمل به آن، كمال در هر دو جهان بهدست آيد. «1» اركان اساسى دين الف- عقايد: مقصود از آن يك رشته باورهايى است كه در رفتار انسان تأثير مستقيم دارد. مسائلى چون اعتقاد به مبدأ و معاد، صفات خدا و لزوم نبوّت و امامت از جمله آنهاست. دانش مربوط به عقايد دينى، كه از نيمه دوم قرن اول هجرى به نام «كلام» شهرت يافت، وظيفه دفاع از عقايد و باورهاى دينى را در برابر شبهات اهل باطل به عهده دارد. «2» پاسدارى از سنگرهاى اعتقادى و ايدئولوژيكى يكى از اهداف مقدس و رسالتهاى خطير پيامبران الهى بوده و از ارزش والايى برخوردار است. امام صادق (ع) متكلّمان شيعه را مجاهدانى مىداند كه روياروى شيطان و جنود او ايستاده و از هجوم آنان به عقايد پيروان اهل بيت (ع) كه قدرت پاسخگويى به شبهات شيطان را ندارند، جلوگيرى مىنمايند و حتى ارزش جهاد اعتقادى آنان را از جهاد نظامى نيز بالاتر توصيف نموده است. «3» امين الاسلام طبرسى رحمةاللهعليه، در ذيل آيه «فَلا تُطِعِ الْكافِرينَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبيراً» «4» مىنويسد: اين آيه دلالت مىكند بر اينكه بهترين جهادها، جهاد متكلّمان در پاسخگويى به شبهات دشمنان دين و پيروان باطل است. «5» ب- تكاليف: برنامههايى است كه شريعت الهى براى انسانها وضع مىكند و فرد و اجتماع را زير پوشش خود مىگيرد. تكاليف در حقيقت، يك رشته بايدها و نبايدهاى اجرايى است.