نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج4) نویسنده : شیدائیان، حسین جلد : 1 صفحه : 24
اطاعت خداوند و پيامبرش و امامان بر مردم واجب است، و علت آن كه مردم بايد از ائمه (ع) پيروى كنند، آن است كه آنها داراى مقام عصمت و از تمامى گناهان پاكند و هيچگاه مردم را به نافرمانى خدا دعوت نمىكنند.
اين منصب الهى همشأن نبوّت و نوعى ولايت الهى است كه خداوند متعال به شخص امام مىبخشد. امام صادق (ع) در اين باره مىفرمايد:
امامت عهد و پيمانى است بين خداوند عزّوجلّ و مردانى كه ازپيش براى اين امر مشخص شدهاند؛ حتى امام هم نمىتواند اين حق را از امام ديگر سلب كند. [1]
«رهبرى» از ديدگاه تشيع اِعمال ولايت خداوند در زمين است و رهبر براى هدايت و رهبرى حتماً بايد از طرف خداوند متعال بىواسطه يا باواسطه اذن داشته باشد. امامت از نظر شيعه استمرار نبوت است. يكى از عالمان شيعى در اين باره مىگويد:
امامت معصوم در اعتقاد شيعه، زعامت و رياست دينى و استمرار نبوت در راستاى خط تبليغ احكام شريعت اسلام، نگاهدارى و حراست آن از نقص و تحريف و زيادت و شرح مبانى رسالت پيامبر (ص) است كه با تشريع احكام متناسب با رشد امت و تحولات جامعه براى نسلهاى بعد از عصر كوتاه پيامبر (ص) ادامه مىيابد. بنابراين، امام در جهت مسؤوليتهاى تبليغى پيامبر جانشين او است، با اين تفاوت كه به او وحى نمىشود. [2]
تشيّع رهبرى را پس از پيامبر گرامى اسلام (ص) در شجرۀ طيبۀ اهلبيت (ع) منحصر مىداند و معتقد است كه تنها اهلبيت و در رأس آنان حضرت علىبن ابىطالب (ع) هدايتيافتگان پاك و معصوم و سكاندار كشتى هدايت بشرند. [3]
[1] اصول كافى، ثقةالاسلام كلينى، ج 1، ص 219، حديث 3.
[2] نظام حكومت و مديريت در اسلام، محمد مهدى شمسالدين، ص 191.
[3] ابن خلدون نيز درباره عقيده شيعيان درباره امامت مينويسد: «امامت نزد شيعه ستون و پايه دين است و براى پيامبر جايز نيست كه آن را ناديده بگيرد و يا به امت تفويض كند، بلكه بر او واجب است كه براى آنها پيشواى تعيين كند كه از گناهان كبيره و صغير معصوم باشد» (اصول كافى، ج 1، ص 376، با اندك تصرف)
نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج4) نویسنده : شیدائیان، حسین جلد : 1 صفحه : 24