نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 863
اطراء از استوارترين فرصتهاى شيطان است در نفس او تا آنكه محو
كند به سبب آن آنچه به عمل آمده از احسان محسن و نيكويى نيكوكار.»
«و إيّاك و المنّ على رعيّتك بإحسانك، أو التّزيّد فيما كان من فعلك،
أو أن تعدهم فتتبع ما تعهّدهم[1] بخلفك.
فإنّ المنّ يبطل الإحسان، و التّزيّد يذهب بنور الحقّ، و الخلف يوجب المقت عند
اللّه و النّاس. قال اللّه تعالى: كَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ
اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ.[2]
«بپرهيز از منّت گذاشتن بر رعيّت، و زيادتى اظهار كردن در فعلت-
يعنى، كارت را بيش از آنكه هست بازنمايى در معرض افتخار- يا آنكه وعده كنى ايشان
را و تابع سازى وعده خود را به خلف كردن. پس، به درستى كه منّت گذاشتن باطل مىكند
احسان را، و زياده اظهار كردن نور آنچه حقّ و راست است مىبرد، و خلف وعده كردن
خشم را لازم مىگرداند نزد خدا و نزد خلق. فرموده خداى سبحانه[3]:
بزرگ است از روى دشمن داشتن نزد خداى عز و جلّ اينكه بگويند چيزى را كه نمىكنند.»
«و إيّاك و العجلة بالأمور قبل أوانها و[4]
و التثبّت[5] فيها عند
إمكانها، أو اللّجاجة فيها إذا تنكّرت، أو الوهن عنها إذا استوضحت. فضع كلّ أمر
موضعه، و أوقع كلّ أمر موقعه.»
«و بپرهيز از تعجيل كردن در كارها، پيش از وقت آن؛ و از تثبت و تقاعد
از آن كار در وقت امكان و فرصت؛ و لجاجت كردن در آن كار وقتى كه دشوار باشد طريق
تحصيل آن يا واضح نباشد راه آن، يا وهن و سستى در وقتى كه جهت آن كار واضح و روشن
شود- و غرض نهى از افراط و تفريط است در اقدام بر كارها و الزام طريقه وسط- و لهذا
فرمود:
پس، بگذار هر امرى را در جاى خود، و واقعساز هر عملى را در موقع
خود.»
[1] - در ديگر نسخ به جاى« ما تعهدهم»« موعدك» آمده
است.