نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 507
و طالب ملك بايد كه مستجمع هفت خصلت باشد:
اوّل، بلندى همّت و آن، آن است كه نفس را در طلب فعل جميل و ذكر
نيكو، سعادت و شقاوت اين جهانى در نظر حقير باشد و بدان استبشار و ملالت ننمايد و
نهايت كمال اين مرتبه حدّى است كه از هول و خطر باكى نداشته باشد و آن بعد از
تهذيب عوارض نفسانى و تعديل قواى غضبى و شهوانى حاصل آيد.
دوم، متانت رأى و آن بهنظر دقيق و فكر صحيح و بحث و تفتيش بسيار و
تجربههاى مرضى و استخبار و اعتبار از حال گذشتگان و اطّلاع بر اخبار سابقان و
صحبت عقل و دانش و ارباب تجارب حاصل آيد. و اين اصلى است بزرگ در اصول پادشاهى كه
سرچشمه اصلها تواند شد، چه «ينبوع حيوة» همه جويها عقل و دانش و رأى صحيح است.
سوم، عزم قوى تمام كه آن را عزم الرّجال و عزم الملوك گويند. يعنى،
بر هرچيز كه بعد از فكر و رأى صحيح، عزيمت ملك بر آن قرار گيرد. ديگر، به سبب
غرضها و ميلها و عوارض، تزلزل و سستى به عزم خود راه ندهد و در امضاى آن عزيمت
بكوشد. و اين فضيلتى بود كه از تركّب[1]
رأى صحيح و ثبات تامّ حاصل آيد و اكتساب هيچ فضيلت و ترك هيچ رذيلت بىاعانت اين
فضيلت صورت نبندد. و اين اصلى است عمده در نيل سعادات دنيوى و اخروى، و ملوك
محتاجترين خلقند بر اين فضيلت.
چهارم، صبر بر مقاسات شدايد و وقوع اهوال و نزول حوادث، چه صبر مفتاح
ابواب مطالب و عنوان حصول مآرب است.
پنجم، يسار و وفور اموال تا در وقت حاجت به مالهاى كلى مضطرّ و محتاج
به رعايا نباشد.[2]