نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 470
و لشكر ايشان در تنعّم و فراغت و استراحت بسيار نمىكوشند. با
وجود عوارض اختلال كه در ملك ايشان مكرّر روداد، احوال ايشان مضمحل نشد و دولت از
ايشان نرفت. و لشكر هندوستان و سلاطين ايشان چون به عادت آن ملك بسيار [120 آ]
سنگين و گرانبار و پرمؤنت و عيش و فراغت دوست مىداشتند، در هيچ زمانى يكى از
ايشان را بر بلاد ايران يا توران استيلايى نصيب نشد و آنچه مىشد برعكس بود،
چنانكه خسرو دهلوى[1] گفته:
شاه دهلى به
بخارا نرود
آب از زير به
بالا نرود
و به سبب وجه مذكور، پادشاهان سابق در تخفيف مؤنات مىكوشيدهاند و
تكلّفات بسيار از مردم، خصوصا از سپاهيان، نمىپسنديدهاند و اگر در زينت
مىكوشيدهاند، زينتى چند بوده كه ضايع نمىشده و باعث وقر در نظر دوستان و دشمنان
بوده. چون طلا و نقره و جواهر و امثال آنكه باعث زينت است و ضايع و مندرس
نمىشود.
و بنابر ملاحظه وجوه مذكوره، نواب عليّين آشيان فردوس مكان شاه
طهماسب الحسينى- انار اللّه تعالى برهانه- در زمان دولت خود طريقه قناعت و خفّت
معاش معمول ساخته بود؛ چه در آن زمان، مردم از مأكول و ملبوس به قليلى قناعت
مىكردند و طريقه اسراف و زيادتى تكلّفات معمول نبود. چهار ذرعى طبسى، كه قيمت
قليلى دارد، در آن زمان به سه قسمت مىنمودهاند و هر قسمتى را در ميان آن كرباس و
آستر مىگذاشتهاند و شخصى معتبر سالها بر ميان مىبسته. و در آن زمان لباس تجمل
بوده، و على هذا القياس ساير اشياء بر اين نهج معمول و مستمرّ بوده. لاجرم در آن
زمان خزانه در كمال معمورى بوده و لشكرها در كمال سرانجام بودهاند و فقرا و
مساكين و يتيمان از دولت پادشاه بودهاند. چنانكه در اكثر بلاد شيعه مقرّرات و
مرسومات جهت درويشان و
[1] - از عارفان و شاعران نامآور پارسىگوى هندوستان
در نيمه دوم قرن هفتم و اوايل قرن هشتم هجرى، متولد 651 و متوفّى 725 ق.، صاحب
ديوان شعرى كه به نام خود او شهره است و ثمانيه خسرويه كه مشتمل است بر مثنويهاى
هشتگانه وى و جواهر خسروى او مجموعهاى است از اشعار در موضوعات مختلف. براى كسب
اطلاع بيشتر ر ك: صفا، ذبيح الله، تاريخ ادبيات در ايران، ج 2/ 3، صص 771 تا 797.
نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 470